آفتاب سوختگی لب – علائم آفتاب سوختگی لب ها چیست؟ + ۴ راه درمان لب‌های آفتاب سوخته

آفتاب‌سوختگی لب چیست؟ آفتاب سوختگی لب در چه مواقعی رخ می‌دهد؟ اگر از عموم جامعه در مورد آفتاب‌سوختگی سوالی بپرسیم اغلب، اولین قسمتی که به ذهنشان می‌رسد شانه ها و پیشانی است. اما چرا؟ دلیل این موضوع درصد زیاد آفتاب سوختگی این دو اندام است، اما لازم است بدانید که سایر اندا‌م‌ها نیز دچار آفتاب‌سوختگی شده و نیاز به مراقبت ویژه دارند. بله درست حدس زدید حتی لب‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. به عنوان مثال، لب‌های شما نیز بسیار حساس هستند، به خصوص لب پایین!
آفتاب سوختگی لب – علائم آفتاب سوختگی لب ها چیست؟ +4 راه درمان لب‌های آفتاب سوخته

همان‌طور که عنوان کردیم لب‌های شما در برابر آفتاب سوختگی و آسیب‌های مزمن نور خورشید آسیب پذیر هستند که می تواند باعث درد شود و احتمال ابتلا به سرطان پوست را در افراد افزایش دهد. جالب است بدانید که احتمال ابتلا به سرطان پوست در لب پایین ۱۲ برابر بیشتر از لب بالاست. ما به سوخته شدن لب‌ها توسط نور آفتاب، آفتاب‌سوختگی لب می‌گوییم.

اما نگران نباشید راه‌های بسیار زیادی برای پیشگیری و درمان آفتاب‌سوختگی لب وجود دارد.

علائم آفتاب سوختگی لب ها چیست؟

علائم آفتاب سوختگی لب ها چیست؟

هنگامی که شما در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید، این احتمال وجود دارد که دچار آفتاب سوختگی لب ‌شوید. علائم این عارضه و سوختگی عبارت‌اند از:

الف) لب‌هایتان قرمزتر از همیشه و حالت طبیعی می‌شود.

ب) لب‌هایتان به حالت غیر معمولی متورم می‌شود.

ج) پوست لب‌هایتان در هنگام لمس بسیار حساس است.

د) تاول زدن بر روی لب‌ها

گفتنی است که آفتاب‌سوختگی خفیف معمولاً سه تا پنج روز درمان آن به طول می‌انجامد.

تبخال یا آفتاب سوختگی لب؟

تبخال یا آفتاب سوختگی لب؟

در ابتدا بایستی بدانید که تاول‌های لب ناشی از آفتاب سوختگی لب‌ها علائم بسیار متفاوتی با تبخال‌های دهان دارند و نباید با هم اشتباه گرفته شوند.

تبخال‌ها معمولاً باعث سوزن سوزن شدن لب‌ها شده و اغلب می‌سوزند یا باعث ایجاد خارش می‌شوند.

در حالی که آفتاب‌سوختگی لب‌ها ممکن است در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد شود، ممکن است توسط عوامل دیگری مانند استرس یا سرماخوردگی نیز ایجاد شود.

از سوی دیگر تاول‌های آفتاب سوختگی لب برآمدگی های بسیار کوچک، سفید رنگ و پر از مایع هستند. شما احتمالاً در جاهای دیگر در نواحی محافظت نشده پوست خود که در معرض آفتاب قرار دارند، متوجه علائم آفتاب سوختگی خواهید شد. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

الف) سرخی پوست

ب) تورم پوست در ناحیه آسیب‌دیده

ج) درد و ناتوانی

راه‌های درمان آفتاب ‌سوختگی لب ها

شما به‌راحتی می‌توانید لب‌های آفتاب سوخته را با پمادهای شفابخش و خنک‌کننده درمان کنید. از سوی دیگر این نکته حائز اهمیت است که برخی از درمان‌های سنتی که ممکن است برای آفتاب سوختگی بدن خود استفاده کنید و جواب داده است، ممکن است برای استفاده روی لب‌ها خوب و مفید نباشد.

در ادامه راه‌حل‌هایی را برای پیشگیری و درمان آفتاب‌سوختگی لب‌ها به شما ارائه می‌کنیم.

۱. استفاده از کمپرس سرد برای آفتاب سوختگی لب ها

شما می‌توانید یک دستمال نرم را با آب سرد بشویید و بر روی لب‌هایتان قرار دهید. البته شما می‌توانید که این است که دستمال را در آب یخ نیز فرو کنید.

یادتان باشد که از تماس مستقیم یخ بر روی سوختگی لب خود اجتناب کنید.

۲. آلوئه ورا و کاهش آفتاب‌ سوختگی لب ‌ها

آلوئه ورا و کاهش آفتاب‌ سوختگی لب ‌ها

جالب است بدانید درد ناشی از آفتاب‌سوختگی با استفاده از ژل گیاه آلوئه تسکین میابد. اگر گیاهی در خانه دارید، می‌توانید یکی از ساقه‌های آن را جدا کرده، ژل را فشار داده و روی لب‌هایتان بمالید. پس از استفاده از این ژل سعی کنید لب‌یتان را زیاد باز و بسته نکنید.

از سوی دیگر شما می‌توانید ژل‌ها و پمادهای پس از آفتاب را از اکثر داروخانه ها خریداری کنیدو برای لب‌های خود فقط ژل‌هایی بخرید که از ۱۰۰ درصد آلوئه ورا ساخته شده‌اند.

حتما درهنگام خرید به فروشنده اعلام کنید که نقطه آفتاب‌سوخته لب‌های شماست.

۳. داروهای ضد التهاب برای درمان آفتاب‌سوختگی لب

لازم است بدانید که مصرف یک داروی ضد التهاب برای شما می‌تواند به کاهش درد و قرمزی ناشی از آفتاب سوختگی لب‌ها کمک شایانی کند، به خصوص اگر بلافاصله پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید مصرف شود. به عنوان مثال می‌توان به ایبوپروفن (ادویل، موترین) اشاره کرد. آنها می‌توانند درد را از داخل تسکین دهند. (مصرف هر دارویی بدون تجویز پزشک به هیچ وجه مورد تایید مجله اویور نیست).

۴. مرطوب کننده‌ها و درمان سوختگی لب‌ها

جالب است بدانید که اضافه کردن رطوبت به پوست تحریک شده می‌تواند به تسکین و محافظت از آن پوست در حین بهبودی کمک فراوانی کند.

به توصیه آکادمی پوست آمریکا، از مصرف مرطوب کننده‌های حاوی نفت اجتناب کنید. زیرا آن‌ها گرمای ناشی از آفتاب سوختگی را در پوست شما می‌بندند و در شما آن را تشدید می‌کنند. شما حتی قبل از قرار گرفتن در معرض آفتاب می‌توانید از لیپ بالم‌های ضد آفتاب استفاده کنید. در ایران برند اویور با تولید لیپ بالم‌های ضد آفتاب اویور این امکان را به شما داده است تا از حادثه قبل از وقوع آن، جلوگیری کنید.

درمان‌هایی که برای آفتاب‌سوختگی لب از آن‌ها باید اجتناب کرد:

درمان‌هایی که برای آفتاب‌سوختگی لب

الف) شما باید از هر گونه محصولاتی که دارای “کائین” هستند، مانند لیدوکائین یا بنزوکائین اجتناب کنید. آنها می‌توانند باعث تحریک یا واکنش آلرژیک روی پوست شوند. این مواد نیز نباید خورده شوند.

ب) همان‌طور که عنوان شد، شما بایستی از مصرف محصولات نفتی نیز خودداری کنید. آنها گرمای ناشی از آفتاب سوختگی را در پوست شما می بندند.

ج)اگر آفتاب سوختگی لب شما منجر به تاول و تورم می شود، از دست زدن به آن‌ها و ترکاندن تاول‌ها خودداری کنید.

د)همیشه قبل از شروع هر روش درمانی با پزشک خود صحبت کنید.

در پایان بایستی گفت فراموش نکنید که شما می توانید اقداماتی را برای جلوگیری از آفتاب سوختگی لب در آینده انجام دهید. خرید یک بالم لب یا رژ لب با فاکتور محافظت در برابر آفتاب است. شما می‌توانید برایآشنایی بیشتر با لیپ بالم اویور به صفحه این محصول مراجعه کنید.

از اینکه در مقاله درمان آفتاب‌سوختگی لب‌ها همراه مجله اویور بودید، خرسندیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *