دلایل ترک خوردن لب – ۷ علائم ترک‌ خوردن لب + لیپ بالم ضد آفتاب

ترک خوردن لب بر اثر چه عواملی در فرد ایجاد می‌شود؟ امروز قصد داریم در این مقاله از مجله اویور با شما در زمینه علت ایجاد ترک لب صحبت کنیم. در ابتدا بایستی بدانیم که ترک لب چیست؟ لب‌های ترک خورده یا پوست پوست شده اصطلاحی است که معمولا برای توصیف لب‌های خشک که به دلایل مختلفی روی می‌دهد، استفاده می‌شود. جالب است بدانید که ترک لب در افراد بر اثر عوامل مختلفی روی می‌دهد. عواملی نظیر: الف) آب و هوا ب) لیس زدن بیش از حد لب‌ها ج) داروهای خاص

ترک لب یک عارضه شایع در میان انسان‌هاست که معمولا در تمامی طول عمر یک فرد، او حداقل یکبار آن را تجربه می‌کند. در این میان برخی از افراد ممکن است به شکل شدیدتری به این عارضه دچار شوند، این عارضه شیلیت نام دارد. گفتنی است که این بیماری اگر ناشی از عفونت باشد با ترک خوردگی پوست در گوشه‌های لب فرد ظاهر می‌شود.

نگران نباشید شما در اکثر موارد می‌توانید خشکی لب‌ها را با اقدامات درمانی ساده و پیشگیرانه به‌راحتی درمان کنید. از سوی دیگر آگاه باشید که اگر پس از مدتی استفاده از محصولاتی نظیر لیپ بالم همچنان به شدت خشک و ترک خورده است، بایستی با یک متخصص پوست وقت ملاقات داشته باشید.

علائم ترک خوردگی لب

ترک لب خود را با علائم گوناگونی نشان می‌دهد، به همین دلیل ممکن است در صورت ابتلا یکی از علائم زیر را روی لب یا اطراف آن تجربه کنید:
الف) خشکی لب‌ها
ب) پوسته پوسته شدن لب‌ها
د) ایجاد زخم بر روی لب
ر) ورم کردن لب‌ها
ز) ترک لب
ژ) خون‌ریزی لب‌ها
ح) سوزش لب‌ها و اطراف آن

عوامل ایجاد ترک لب چیست؟

عوامل ایجاد ترک لب چیست؟

لازم است بدانید که لب‌ها همانند سایر قسمت‌های پوست حاوی غدد چربی نیستند. بنابراین لب‌ها بیشتر مستعد خشک شدن و ترک خوردن (ترک لب) هستند. در این میان کمبود رطوبت به‌راحتی می‌تواند مشکل را بدتر از قبل کند، خواه این کمبود رطوبت ناشی از آب و هوا باشد و خواه به دلیل عدم مراقبت از خود!

رطوبت کم در هوا در ماه‌های سرد سال مانند زمستان باعث ترک لب ها می‌شود. از سوی دیگر قرار گرفتن مکرر در معرض نور خورشید در تابستان نیز به‌راحتی می‌تواند شرایط را برای شما وخیم‌تر کند.
یکی دیگر از دلایل رایج ترک لب، لیسیدن معمولی لب است. بزاق زبان می‌تواند رطوبت لب‌ها را بیشتر کند و باعث خشکی بیشتر آن‌ها شود.

مصرف داروها و ترک لب

همه افراد به‌راحتی می‌توانند در طول عمر خود دچار عارضه ترک لب شوند، به خصوص اگر دارای پوستی خشک باشند. اما مصرف برخی داروها می‌تواند خطر ترک خوردگی لب را در فرد افزایش دهد. داروها و مکمل‌هایی که می‌توانند باعث ترک لب شوند عبارتند از:

۱. ویتامین A
۲. رتینوئیدها
۳. لیتیوم (معمولا برای درمان بیماران دارای اختلال دوقطبی از این دارو استفاده می‌شود)
۴. داروهای شیمی درمانی

افرادی که دچار کم‌آبی یا سوءتغذیه هستند نیز می‌توانند بیشتر از سایر افراد دچار ترک خوردن لب‌ها ‌شوند. اگر هر یک از این موارد با لب‌های ترک خورده همراه است، با پزشک خود تماس بگیرید – کم آبی و سوء تغذیه هر دو شرایط جدی هستند که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند.

بیماری‌ ترک لب شیلیت

بیماری‌ ترک لب شیلیت

اگر خشکی شدید و ترک خوردگی با خودمراقبت بهداشتی و استفاده از محصولات بهداشتی نظیر لیپ بالم بهبود نیافت، بایستی در اسرع وقت به متخصص پوست مراجعه کنید. ابتلا به بیماری شیلیت در اغلب موارد در اثر ترک خوردگی شدید لب است. شیلیت وضعیتی است که با ترک خوردگی پوست در گوشه‌های دهان و چندین ترک بر روی لب‌ها مشخص می‌شود.

علائم بیماری شیلیت:

برای آن‌که روند درمانی خود را زودتر آغاز کنیم قصد داریم شما را با چند علائم بیماری شیلیت آشنا کنیم:
الف) رنگ لب رنگ صورتی تیره یا قرمز شود
ب) این تورم‌های لب بافت توده‌ای دارند
ج) ایجاد زخم بر روی لب
د) دارای پلاک‌های سفید روی سطح تورم

cheilitis

جالب است بدانید که شیلیت اغلب به عفونت‌ها و بیماری‌های التهابی همانند بیماری کرون نسبت داده می‌شود. در این میان حتی ضربه‌های دندانی و تولید بیش از حد بزاق نیز ممکن است یک مورد معمولی از ترک خوردن لب ها را به cheilitis تبدیل کند. باکتری‌ها می‌توانند از طریق شکاف‌ها وارد شده و باعث عفونت لب شوند. بزرگسالان و کودکانی که دارای بریس‌های ارتودنسی هستند، و یا افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می‌کنند، همگی در معرض ابتلا به عارضه شیلیت هستند.

کم آبی و سوء تغذیه و ترک خوردن لب

کم آبی و سوء تغذیه و ترک خوردن لب

خشکی و ترک خوردن لب ها می‌تواند به دلیل کم آبی یا سوء تغذیه نیز در افراد ایجاد شود. کم‌آبی باعث علائمی از جمله:

۱. سبکی سر
۲. یبوست در فرد
۳. کاهش تولید ادرار
۴. دهان خشک
۵. سردرد

در موارد شدید، فردی که از کم آبی رنج می‌برد ممکن است فشار خون پایین، تب، تنفس سریع یا ضربان قلب سریع را نیز تجربه کند.

از سوی دیگر سوء تغذیه با بسیاری از علائم مشابه کم آبی مشخص می‌شود. علائمی از قبیل:

۱. احساس ضعف عضلانی
۲. دندان‌های پوسیده
۳. شکم پف کرده
۴. شکننده بودن استخوان

سوءتغذیه در افراد می‌تواند در اثر کمبود ویتامین باشد، بنابراین کسانی که رژیم‌های غذایی محدود دارند (به عنوان مثال، گیاه‌خواران) باید مطمئن شوند که ویتامین‌های مورد نیاز خود را به اندازه کافی و مورد نیاز بدن خود دریافت می‌کنند.

افرادی که اعتیاد به الکل دارند نیز به دلیل کمبود ویتامین، بیشتر مستعد سوء تغذیه هستند زیرا مصرف بیش از حد الکل می‌تواند در جذب ویتامین بدن اختلال ایجاد کند. افراد مسن نیز در معرض خطر بیشتری برای سوءتغذیه هستند زیرا کاهش اشتها در میان افراد با سنین بالا بسیار شایع است.

اگر مشکوک هستید که دچار کم آبی یا سوء تغذیه هستید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

نحوه درمان و پیشگیری از ترک خوردن لب

نحوه درمان و پیشگیری از ترک خوردن لب

لب‌های ترک خورده به طور معمول در خانه قابل درمان هستند. اولین قدم این است که مطمئن شوید لب هایتان رطوبت کافی دارند. این موضوع می‌تواند توسط:

۱. استفاده از بالم لب یا همان لیپ بالم در طول روز
۲. نوشیدن آب بیشتر
۳. استفاده از رطوبت ساز در خانه
۴.اجتناب از شرایط آب و هوایی سرد

قرار گرفتن در معرض نور خورشید نیز می‌تواند باعث ترک خوردن لب ها شود، به خصوص با افزایش سن، قبل از رفتن به خارج از منزل از یک بالم لب حاوی حداقل SPF 15 استفاده کنید. لیپ بالم ضد آفتاب اویور به‌راحتی می‌تواند لب‌های شما را از نور خورشید که باعث ترک خوردن لب‌ ها می‌شود، محافظت کند.

از اینکه در اینم مقاله از مجله اویور همراه ما بودید، سپاس‌گزاریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *