ساختار موی بدن – موهای بدن چگونه رشد می‌کنند؟ + ۲ نوع موی اصلی بدنتان را بشناسید

ساختار موی بدن یکی از مواردی است که شما در هنگام انتخاب یک محصول آرایشی و بهداشتی مربوط به مو، بایستی آن را شناسایی کنید. این بدان معناست که شما با آگاهی کامل از ساختار موی بدن خودتان می‌توانید عواقب استفاده از محصولات ضعیف برای موی خود را پیش‌بینی کنید.

این مقاله از مجله اویور قصد دارد شما را با ساختار موی بدن انسان بیش‌از‌پیش آشنا نماید. پس همراه ما بمانید.

برای بسیاری از افراد، مو بخشی طبیعی از ظاهر و در بعضی مواقع حتی بیان شخصیت آن‌هاست.

مو همچنین می‌تواند به محافظت از پوست بدن نیز کمک شایانی کند؛ به عنوان مثال، باعث جلوگیری از رسیدن اشعه‌های تابش خورشید به پوست سر در افراد می‌شود. از سوی دیگر مژه‌ها و ابروها گرد و غبار، کثیفی و عرق را از چشم‌های ما دور می‌کنند.

حتی موهای بینی و گوش ما به جلوگیری از میکروب‌ها و سایر اجسام خارجی کمک می‌کند. جالب است بدانید که موهای بدن به تنظیم دمای بدن ما نیز کمک می کند، موها در هنگام سردی بلند شده و هوای گرم شده توسط بدن را نزدیک بدن نگه می‌دارند (‌مانند لایه‌ای از هوا که گرم می‌شود)

تمامی موارد عنوان شده از ساختار موی بدن، پیچیده بودن این ساختار را به نمایش می‌گذارد. اما موهای بدن نیز انواع مختلفی دارند. در ادامه این مقاله از مجه اویور قصد داریم تا شما را با دو دسته اصلی موهای بدن آشنا نماییم و به شما بگوییم موهای بدن چگونه رشد می‌کنند؟

انواع مختلف مو در ساختار موی بدن

به غیر از چند مکان در بدن ما، مانند کف دست یا کف پا، تمام سطح بدن ما توسط موها پوشیده شده است.

دو نوع اصلی مو عبارت‌اند از: موهای کوتاه‌تر و نازک‌تر «ولوس» که روی بدن یافت می‌شوند و موهای «پایانه‌ای و ریشه‌ای» بلندتر و ضخیم‌تر.

 

نمونه‌هایی از موهای انتهایی و ریشه‌ای عبارت‌اند از: موهای سر، موهای صورت، مژه‌ها، ابروها، موهای ناحیه تناسلی، موهای سینه و موهای شکم.

چه مقدار از هر نوع موی شما در افراد مختلف متفاوت است و به سن و جنسیت شما نیز بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال، بدن کودکان عمدتاً دارای موهای زائد است. جالب است بدانید که حدود ۳۰ درصد از سطح بدن در زنان با موهای انتهایی و ریشه‌ای پوشیده شده است، در حالی که این میزان در مردان حدود ۹۰ درصد است.

ساختار موی بدن چیست؟

ساختار موی بدن چیست

ساختار موی بدن بدین شکل است که هر تار مو از دو قسمت اصلی یعنی ریشه مو و ساقه مو تشکیل شده است. ساقه قسمت قابل مشاهده مو است که از پوست خارج می‌شود. ریشه مو در پوست است و تا لایه‌های عمیق‌تر پوست گسترش می‌یابد. جالب است بدانید که اطراف آن توسط فولیکول مو (غلافی از پوست و بافت همبند) که به غده چربی نیز متصل است، احاطه شده است.

هر فولیکول مو به یک عضله کوچک (آرکتور پیلی) متصل است که می‌‌تواند موها را بلند کند. بسیاری از اعصاب مو نیز به همین فولیکول مرتبط با مو ختم می‌شوند. این اعصاب حرکت مو را حس می‌کنند و حتی نسبت به کوچکترین ریزش مو حساس هستند.

در پایه مو، ریشه مو به یک پیاز موی گرد تبدیل می‌شود. پاپیلای مو، که خون را به ریشه مو می‌رساند، در قسمت پایینی پیاز مو قرار دارد. سلول‌های موی جدید به طور مداوم در پیاز مو، نزدیک به پاپیلا ساخته می‌شوند.

اما در ساختار موی بدن انسان، مو چگونه رشد می‌کند؟

جالب است بدانید که سلول‌های جدید به طور متوالی در پیاز مو افراد تشکیل می‌شوند. این سلول‌ها به هم می‌چسبند و در مرور زمان سخت می‌شوند. رشته کامل مو از این گروه از سلول‌های موی سخت شده ایجاد می‌شود.

از آنجایی که سلول‌های سخت‌شده جدید همچنان از پایین به مو می‌چسبند، به تدریج از پوست به بیرون رانده می‌شوند. به این ترتیب یک تار مو روی سر شما با سرعتی در حدود ۱ سانتی‌متر در ماه رشد می‌کند. در این میان گفتنی است که موهای صورت و به خصوص مژه‌ها، ابروها و موهای بدن با سرعت کمتری رشد می‌کنند.

ساختار موی بدنصاف یا مجعد بودن آن به شکل مقطع مو در افراد بستگی دارد. موهای گرد مستقیماً از پوست رشد می‌کنند. هر چه سطح مقطع بیضی شکل‌تر باشد، موها فرفری‌تر خواهند بود.

از سوی دیگر لازم است بدانید که رنگ مو در افراد نیز بر اساس میزان ملانین موجود در سلول‌های سفت شده مشخص می‌شود.

این موضوع می‌تواند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشد و در طول زندگی نیز تغییر می‌کند. مقدار ملانین معمولاً با افزایش سن افراد کاهش می‌یابد و هوای بیشتری در داخل مو محبوس می‌شود، سپس رنگ خود را از دست داده و سفید می‌شود.

بسته به رنگ موی اصلی افراد و تعداد موهای سفیدی که رشد می‌کنند، موهای سر او خاکستری یا سفید می‌شود.

چرخه رشد مو در افراد

چرخه رشد مو در افراد و ساختار موی بدنتا زمانی که در ساختار موی بدن، سلول‌های موی جدید در پیاز مو به رشد خود ادامه دهند، مو به رشد طولانی‌تری ادامه می‌دهد. به این مرحله رشد، فاز آناژن نیز می‌گویند. در هر مقطع زمانی، حدود ۹۰ درصد از کل مقدار موی یک فرد در این مرحله رشد است.

بسته به اینکه موها در کجای بدن رشد می‌کنند، فاز رشد طولانی‌تر یا کوتاه‌تر طول می‌کشد؛ به عنوان مثال، مرحله رشد مو روی سر شما می‌تواند چندین سال طول بکشد، بنابراین اگر این کار را انجام ندهید می‌تواند به طول یک متر هم برسد.

در پایان مرحله رشد، ریشه مو از پاپیلا جدا می‌شود. سپس یک مرحله انتقالی به نام فاز کاتاژن شروع می‌شود که این مرحله حدود دو تا چهار هفته طول می‌کشد.

هنگامی که مو به طور کامل از پاپیلا جدا شد، جریان خون در مرحله استراحت نهایی که فاز تلوژن نیز نامیده می‌شود، قطع می‌شود. موها به تدریج از پوست خارج می‌شوند و در نهایت می‌ریزند. مرحله استراحت می تواند چندین ماه طول بکشد.

سپس سلول‌های موی جدید در پایه فولیکول مو “خالی” شروع به تکثیر می‌کنند تا موی جدید تشکیل شود و مرحله رشد چرخه رشد مو دوباره شروع می‌شود.

در این مقاله از مجله اویور شما با ساختار موی بدن انسان تا حد زیادی آشنا شدید.

حالا می‌توانید با خیال راحت به سراغ محصولات آرایشی و بهداشتی مو بروید و متوجه شوید که هر یک از مواد مغزی بکار رفته درون این محصولات چه تاثیری بر روی ساختار موی بدن شما می‌گذارد. سپاس از همراهی شما

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *