ساختار پوست بدن – ۳ لایه اصلی پوست بدن + وظایف لایه‌های مختلف پوست

ساختار پوست یکی از ابتدایی‌ترین مواردی است که افراد (مخصوصا خانم‌ها) در هنگام خرید لوازم آرایشی و بهداشتی مربوط به پوست خود، بهتر است با آن آشنایی کامل داشته باشند.

قطعا وقتی وارد صفحه محصولات سایت اویور و یا سایت‌های لوازم آرایشی و بهداشتی پوستی می‌شوید و توضیحات مربوط به هر یک از محصولات و تاثیراتی که بر روی پوست شما می‌گذارند را بررسی می‌کنید، در صورتی که از ساختار پوست بدن آگاهی لازم و کافی نداشته باشید، این توضیحات و بررسی بی‌فایده بوده و نمی‌تواند به شما را در انتخاب یک محصول مناسب برای پوستتان راهنمایی کند.

بنابراین در این مقاله از مجله اویور تصمیم گرفتیم تا شما را بیشتر با ساختار پوست بدن آشنا نماییم تا وقتی به شما می‌گوییم که ویتامین سی باعث افزایش تولید کلاژن می‌شود و یا رادیکال‌های آزاد به ساختار پروتئینی پوست شما آسیب رسانده و آن را چروک می‌کند، دقیقا بدانید که در مورد چه موضوعی مهمی درحال تحلیل هستیم.

ساختار پوست بدن

وقتی به ساختار پوست بدن خود فکر می‌کنید، احتمالاً چیزی را تصور می‌کنید که فقط برای شما قابل مشاهده است. جالب است بدانید که بسیاری از اتفاقاتی که در آنجا رخ می‌دهد، مانند آکنه، خشکی و حتی تعریق، تحت تأثیر واکنش‌ها و فعالیت‌های عمقی ساختار پوست بدن است.

در ابتدا باید به شما بگوییم که پوست دارای سه لایه اصلی است که هر یک از این لایه‌‌ها هدف و وظایف مخصوص به خود را دارند. بنابراین می‌توان گفت که تمامی هر یک از این سه لایه اصلی ساختار پوست بدن برای حفظ سلامت پوست شما بسیار ضروری است.

در ادامه این مقاله از مجله اویور قصد داریم شما را با این سه لایه از ساختار پوست بدن آشنا نماییم:

 

الف) لایه اپیدرم از ساختار پوست بدن

لایه درم از ساختار پوست بدن

اپیدرم لایه بیرونی پوست است و می‌توانید آن را به عنوان اولین خط دفاعی بدن در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها و . . . در نظر بگیرید. اما این فقط یک لایه ساده، نازک و یکنواخت نیست.

اپیدرم برای پوشش تمام مسئولیت‌های خود، در واقع از چهار لایه نازک‌تر تشکیل شده است:

۱. بالاترین لایه، لایه شاخی است و بسته به جایی که روی بدن قرار دارد ضخامت آن متفاوت است (به همین دلیل است که مثلاً پوست پاشنه شما بسیار ضخیم‌تر از پوست پلک شما است).

۲. لایه بعدی لایه گرانولوزوم است. سلول ها در اینجا یک ماده مومی شکل تولید می‌کنند که پوست شما را ضد آب می‌کند.

۳. مرحله بعدی لایه خاردار است که از سلول‌هایی تشکیل شده است که سلول‌های دیگر را به هم متصل می‌کنند (مانند چسب برای سلول های پوست شما)

۴. اما لایه زیرین اپیدرم لایه پایه است. این لایه از ساختار اپیدرم، سلول‌های بنیادی را در خود جای داده است که برای تولید سلول‌های جدید پوست تقسیم می‌شوند. سپس آن‌ها به سمت سطح پوست هل داده می‌شوند.

 

ب) لایه درم از ساختار پوست بدن

لایه درم از ساختار پوست بدن

در حقیقت لایه درم جایی است که بخش اعظم سحر و جادوی مربوط به پوست در آن رخ می‌دهد. لازم است بدانید که کلاژن و الاستین اکثر لایه درم و همچنین فیبروبلاست‌ها (نوعی سلولی که کلاژن و بافت الاستیک ایجاد می‌کند) را تشکیل می‌دهند.

 

اگر بخواهیم بصورت اجمالی بگوییم، این لایه چند هدف مشخص را دنبال می‌کند:

 

۱. لایه درم شامل عروق خونی و لنفاوی است که وظیفه رساندن مواد مغذی به پوست و حذف محصولات جانبی یا سموم را بر عهده دارند.

۲. شاید برایتان جالب باشد بدانید که غدد عرق در لایه درم از ساختار پوست بدن شما زندگی می‌کنند. آنها عرق را از طریق منافذ شما منتشر می‌کنند که هم بدن را خنک می‌کند و هم سموم را از بین می‌برد.

۳. درم همچنین فولیکول‌های مو (جایی که موهای شما گیر می‌کند) و غدد روغنی را در خود جای می‌دهد (روغنی را تولید می‌کنند که پوست را نرم و صاف می‌کند گاهی اوقات کمی بیش از حد مشتاقانه و در نتیجه جوش و چربی ایجاد می‌کند)

 

ج) لایه زیر جلدی از ساختار پوست بدن

لایه زیر جلدی از ساختار پوست بدن

این لایه چربی عمیق‌ترین لایه پوست است و اساسا استخوان‌های شما را به ماهیچه‌های شما می‌چسباند. در واقع این لایه آنقدر عمیق است که مواد فعال محصولات مراقبت از پوست شما هرگز به آن نمی‌رسند.

 

این لایه از ساختار پوستی بدن دارای چند وظیفه بسیار مهم و حیاتی است:

لایه زیرین پوست مانند یک ترموستات است. بدن را عایق می‌کند و همچنین به عنوان یک ذخیره انرژی عمل می‌کند. این لایه همچنین مانند یک پد است که این چربی از عضلات، استخوان‌ها و اندام‌های شما در برابر آسیب محافظت می‌کند.

در نهایت، لایه زیر جلدی حاوی رگ‌های خونی، انتهای عصبی، ریشه‌های فولیکول‌های مو و عمیق‌ترین غدد چربی است که چربی سطح پوست را ایجاد می‌کنند.

 

از اینکه در این مقاله از مجله اویور همراه ما بودید، بسیار خرسندیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *