سرم ویتامین سی – ۱۱ مورد از فواید سرم ویتامین C

سرم ویتامین C چیست؟ و چگونه می‌تواند به شما در داشتن پوستی صاف، شفاف و لطیف کمک کند. با این مقاله از مجله اویور همراه شوید تا شما را با این محصول بسیار کاربردی در میان محصولات مراقبت از پوست آشنا نماییم.

سرم ویتامین C چیست؟ در ابتدا لازم است بدانید که سرم‌ ویتامین C به عنوان یکی از بهترین مواد ضد پیری در بازار شناخته می‌شود. در حقیقت می‌توان گفت این محصولات در کنار سایر محصولات بهداشتی پوستی نظیر لوسیون‌های بدن و کرم‌های دست و صورت کلید حفظ پوست صاف، یکدست و درخشان شما هستند.

اگرچه شما احتمالاً ویتامین C را در رژیم غذایی خود با مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین ارزشمند دریافت می‌کنید، اما هیچ راهی برای تضمین این موضوع وجود ندارد که این ماده مغذی مستقیماً به پوست شما می‌رود.

بنابراین استفاده از سرم‌ ویتامین C و سایر محصولات موضعی نظیر کرم‌های دست و صورت و حتی لوسیون‌های بدن، مستقیم‌ترین راه برای بهره‌مندی از این فواید است.

در ادامه این مقاله بخوانید تا بدانید شما بایستی این سرم را به برنامه روزانه خود اضافه نمایید.

فواید سرم ویتامین C

اگر بخواهیم به فواید سرم ویتامین C اشاره کنیم بهتر است به فواید ویتامین C برای پوست اشاره نماییم. برخی از آنها عبارت‌اند از:

۱. سرم ویتامین C برای اکثر انواع پوست بی‌خطر است

همان‌طور که می‌دانید ویتامین C دارای مزیت‌های فوق‌العاده محافظتی است. جالب است بدانید که اکثر افراد به سادگی می‌توانند از مکمل‌های موضعی ویتامین C برای مدت زمان بسیار طولانی استفاده کنند بدون اینکه هیچ گونه واکنش نامطلوبی و عوارضی را تجربه کنند.

۲. سرم ویتامین C آبرسان است

جالب است بدانید که یکی از فواید سرم ویتامین C آبرسان بودن آن است. بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه، بیشتر اجزای پوستی و اندام‌های ما حاوی غلظت بسیار بالایی از ویتامین C هستند.

این موضوع نشان می‌دهد که ویتامین C از طریق گردش خون در بدن تجمع می‌یابد.

در این میان لازم است بدانید که ویتامین C موضعی به شکل اسید اسکوربیک به بهترین وجه به پوست نفوذ می‌کند.

۳. این سرم درخشان کننده است

سرم ویتامین C

ویتامین C می‌تواند به محو شدن رنگدانه‌ها کمک شایانی نماید. و سطح پوست را برای کاهش تیرگی صاف می‌کند. این موضوع به پوست فرد درخشندگی و جوانی می‌بخشد.

۴. کاهش سطح قرمزی پوست و یکنواخت شدن رنگ آن

طبق بررسی و تحقیقی در سال ۲۰۱۵، ویتامین C همچنین از طریق ظرفیت آنتی‌اکسیدانی خود به عنوان یک عامل ضد التهابی عمل می‌کند. این بدان معنی است که پوست شما را تسکین داده و پف آن را نیز کاهش می‌دهد.

برخی از عملکرد‌های ضد التهابی که توسط ویتامین C انجام ‌می‌شود، عبارتند از:

الف) رادیکال‌های آزاد که باعث آسیب اکسیداتیو می شوند را خنثی می‌کند.

ب) بهینه‌سازی سیستم ایمنی بدن برای جلوگیری از پاسخ ایمنی التهابی

ج) خواص ضد التهابی ویتامین C همچنین می‌تواند به کاهش قرمزی کمک کند، که به نوبه خود می‌تواند پوستی یکدست‌تر ایجاد کند. کاهش ترکیبی لکه‌های تیره، قرمزی و سوزش باعث ایجاد رنگ پوستی شفاف و صاف می‌شود.

۵. سرم ویتامین C به محو شدن هایپرپیگمانتاسیون کمک می‌کند

سرم ویتامین C به محو شدن هایپرپیگمانتاسیون کمک می‌کند

از آنجایی که این ویتامین مانع تولید ملانین در فرد می‌شود، ویتامین C در واقع می‌تواند هیپرپیگمانتاسیون را محو کند.

هایپرپیگمانتاسیون (از جمله لکه‌های خورشیدی، لکه‌های پیری و ملاسما) زمانی رخ می‌دهد که ملانین در نواحی خاصی از پوست بیش از حد تولید شود. این موضوع می‌تواند در نوحی که آکنه آن درمان شده است نیز اتفاق بیفتد.

ویتامین C با کاهش فعالیت آنزیمی به نام تیروزیناز، سنتز ملانین را مهار می‌کند. این به طور گسترده‌ای در درماتولوژی برای از بین بردن رنگدانه‌های پرپیگمانته روی پوست استفاده می‌شود.

۶. ظاهر حلقه‌های زیر چشم را کاهش می‌دهد

کاهش ظاهر حلقه‌های زیر چشم و ویتامین c

جالب است بدانید که سرم‌ ویتامین C می‌تواند با افزایش حجم و آبرسانی لازم به نواحی زیر چشم به صاف کردن خطوط ریز نیز کمک فراوانی کنند. اگرچه ویتامین C در کاهش قرمزی کلی موثرتر است، اما برخی افراد می‌گویند که می‌تواند به کاهش تغییر رنگ مرتبط با حلقه های زیر چشم کمک کند.

۷. باعث تولید کلاژن می‌شود

کلاژن یک پروتئین طبیعی است که با گذشت زمان و افزایش سن کاهش می‌یابد. همان‌طور که قبلا به شما توضیح دادیم پایین بودن سطح کلاژن در افراد می‌تواند منجر به ایجاد خطوط ظریف و تشکیل چین و چروک در سطح پوست شود.

در علوم پزشکی ویتامین C به عنوان یک تقویت‌کننده تولید کلاژن از طریق فرآیند سنتز کلاژن شناخته شده است. در حقیقت، فرآیند سنتز کلاژن بدون وجود ویتامین C در سطج پوست امکان‌پذیر نیست.

این به این دلیل است که ویتامین C کوفاکتور ضروری برای دو آنزیم مورد نیاز برای سنتز کلاژن را دارد:

الف) پرولیل هیدروکسیلاز، که مولکول کلاژن را تثبیت می کند

ب) لیزیل هیدروکسیلاز، که استحکام ساختاری را فراهم می کند

۸. جلوگیری از افتادگی پوست و سرم ویتامین C

جلوگیری از افتادگی پوست و سرم ویتامین C

همان‌طور که عنوان نمودیم، تولید و افزایش کلاژن با خاصیت ارتجاعی سطح پوست و استحکام آن در ارتباط است. وقتی سطح کلاژن در سطح پوست شما نزول می‌کند، ممکن است پوست شما شروع به افتادگی کند.

همان‌طور که عنوان کردیم استفاده از سرم ویتامین C تولید کلاژن را در فرد افزایش داده و در نتیجه یک اثر سفت کنندهمناسب و کلی ایجاد می‌کند. این موضوع در مورد افتادگی ناشی از پیری طبیعی، آسیب استرس اکسیداتیو یا کاهش شدید وزن صادق است.

۹. در برابر آسیب خورشید محافظت می کند

همان‌طور که در سایر مقالات مجله اویور عنوان شده است نور خورشید به واسطه مولکول‌هایی به نام رادیکال های آزاد برای پوست افراد بسیار مضر است. این‌ها اتم‌هایی هستند که یک الکترون از دست رفته دارند.

رادیکال‌های آزاد به دنبال اتم‌های دیگری می‌گردند که می‌توانند الکترون را از آن‌ها بدزدند که این امر می‌تواند منجر به آسیب قابل توجهی به پوست شما شود.

در این بین ویتامین C که سرشار از آنتی‌اکسیدان است اثر رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند. اما چگونه؟ آنتی‌اکسیدان‌ها با بخشیدن یک الکترون کمبود به این رادیکال‌های آزاد، آن‌ها را خنثی و در نهایت می‌کنند.

۱۰. کمک به تسکین آفتاب سوختگی

سرم ویتامین C

استفاده موضعی از ویتامین C، در ترکیب با ویتامین E و سایر ترکیبات، همچنین نشان داده شده است که آسیب ناشی از تابش اشعه ماوراء بنفش (معروف به آفتاب سوختگی) را کاهش می‌دهد.

این ترکیب همچنین التهاب ناشی از قرار گرفتن در معرض بیش از حد UV را نیز کاهش می‌دهد.

۱۱. سرم ویتامین C به طور کلی به بهبود زخم کمک می‌کند

با توجه به تاثیری که این ویتامین بر آفتاب سوختگی می‌گذارد، بنابراین اصلا جای تعجبی ندارد که مصرف سرم ویتامین C می‌تواند به درمان و بهبود کلی زخم کمک شایانی نماید.

بهبود سالم زخم خطر التهاب، عفونت و جای زخم را در فرد تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

از اینکه ما را در این مقاله از مجله اویور نیز همراهی نمودید، متشکریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *