سیاهی دور چشم – ۷ علت سیاهی زیر چشم

سیاهی زیر چشم یکی از دغدغه‌هایی است که هم خانم‌ها و هم آقایان در زندگی دارند. احتمالا برای شما هم این موضوع در بعضی مواقع رخ داده است. اما آیا سیاهی دور چشم یک پدیده قطعی است و یا به صورت رندم هر چند وقت یکبار به سراغ افراد می‌آید؟ قضاوت با شماست.

ما امروز قصد داریم در مجله اویور این موضوع را برای شما بررسی کنیم . دایره‌های تیره که اغلب با کیسه‌هایی نیز همراه هستند، می‌توانند شما را بزرگ‌تر از آنچه هستید نشان دهند. بدتر از همه، خلاص شدن از شر آنها ممکن است نیازمند زمان بوده و دشوار باشد.

جالب است بدانید که سیاهی زیر چشم می‌تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهند، حلقه های سیاه در افرادی که:

الف ) سالخورده هستند

ب) دارای استعداد ژنتیکی برای این بیماری (هیپرپیگمانتاسیون اطراف چشم)

ج) از گروه‌های قومیتی غیرسفید پوست هستند (رنگ‌های تیره‌تر بیشتر مستعد هیپرپیگمانتاسیون اطراف چشم هستند)

در حالی که خستگی ممکن است منطقی‌ترین توضیح برای این وضعیت به نظر برسد، اما تعدادی از عوامل می‌توانند به سیاهی زیر چشم منجر بشوند و ظاهر شما را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار بدهند.

در بیشتر موارد، آنها جای نگرانی ندارند و نیازی به مراقبت پزشکی ندارند اما در برخی مواقع بایستی سریعا به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

در ادامه به شما ۷ علت شایع برای سیاهی زیر چشم را شرح می‌دهیم. با ما در این مقاله از مجله اویور همراه شوید:

چه چیزی باعث سیاهی دور چشم می‌شود؟

برخی از علل شایع عبارت‌اند از:

۱. احساس خستگی و سیاهی دور چشم

جالب است بدانید عواملی نظیر خواب زیاد، خستگی مفرط، یا فقط بیدار‌ماندن حتی چند ساعت قبل از خواب معمولی می‌تواند باعث ایجاد حلقه های سیاه زیر چشم شود. کم‌خوابی به آسانی می‌تواند باعث کدر شدن و رنگ پریدگی پوست شما شود و بافت های تیره و رگ‌های خونی زیر پوست شما نمایان شوند.

کم خوابی یا همان کمبود خواب در نوع خود می‌تواند دلیل تجمع مایع در قسمت پایینی چشم‌های شما  نیزباشد و باعث شود که چشم‌های شما غیرطبیعی و پف کرده به نظر برسند. در نتیجه، حلقه‌های تیره ای که می‌بینید ممکن است در واقع سایه‌هایی باشند که توسط پلک‌های پف کرده شما ایجاد می‌شود.

سیاهی دور چشم

۲.تاثیر سن بر سیاهی دورچشم

پیری طبیعی یکی دیگر از دلایل مهم و رایج سیاهی زیر چشم در افراد محسوب می‌شود. با افزایش سن، پوست نازک‌تر می‌شود. شما همچنین چربی و کلاژن مورد نیاز برای حفظ خاصیت ارتجاعی پوست خود را از دست می‌دهید. بنابراین رگ‌های خونی تیره زیر پوست شما بیشتر نمایان شده و باعث تیره شدن ناحیه زیر چشم می‌شود.

سیاهی دور چشم

۳.سیاهی دور چشم ناشی از خستگی چشم

خیره شدن به صفحه تلویزیون یا کامپیوتر می‌تواند فشار قابل توجهی به چشمان شما وارد کند. فشار ناشی از مشاهده بیش‌از حد مانیتور می‌تواند باعث بزرگ شدن رگ‌های خونی موجود در اطراف چشم شما نیز شود. در نتیجه، پوست اطراف چشم شما تیره‌تر، بزرگتر و پف کرده تر از حالت طبیعی به نظر برسد.

۴.آلرژی و سیاهی دور چشم

واکنش‌های آلرژیک و خشکی چشم می‌تواند محرک سیاهی دور چشم باشد. هنگامی که شما یک واکنش آلرژیک دارید، بدن شما هیستامین‌ها را در پاسخ به باکتری‌های مضر آزاد می‌کند. به غیر از ایجاد علائم ناراحت کننده – از جمله خارش، قرمزی، و پف چشم‌ها – هیستامین‌ها همچنین باعث گشاد شدن رگ‌های خونی شده  و در زیر پوست شما قابل مشاهده‌تر می‌شوند.

 

از سوی دیگر آلرژی پوستی می‌تواند تمایل شما را برای مالیدن و خاراندن پوست خارش اطراف چشم را افزایش دهد. این اقدامات می‌تواند علائم شما را بدتر کند و باعث التهاب، تورم و شکستگی عروق خونی شود. این موضوع به خودی خود می‌تواند باعث ایجاد سایه‌های تیره زیر چشمان شما شود.

سیاهی دور چشم

۵.سیاهی دور چشم در اثر کم آب بدن

جالب است بدانید که کم آبی بدن یکی از دلایل متداول برای سیاهی زیر چشم محسوب می‌شود. هنگامی که بدن شما مقدار مناسب آب دریافت نمی‌کند، پوست زیر چشم شما شروع به کدر شدن کرده و چشمان شما گود افتاده به نظر می‌رسد. شاید این موضوع به دلیل نزدیکی آنها به استخوان زیرین صورت است.

سیاهی دور چشم

۶.تابش نور خورشید و سیاهی دور چشم

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می تواند باعث شود بدن شما ملانین اضافی تولید کند، رنگدانه ای که رنگ پوست شما را تامین می کند.

شما برای این موضوع می‌توانید از کرم‌های دست و صورت حاوی ویتامین‌های E و C استفاده نمایید. تا سرعت تولید کلاژن سطح پوست شما افزایش پیدا کرده و از سوی دیگر پوست خود را از آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت نمایید.

لازم است بدانید که تابش نور خورشید باعث ایجاد مولکول‌هایی به نام رادیکال‌های آزاد در بدن شما می‌شوند که برای سلامتی پوشت شما بسیار مضر هستند.

سیاهی دور چشم

۷.عوامل ژنتیکی و سیاهی دور چشم

سابقه خانوادگی نیز در ایجاد حلقه‌های سیاه زیر چشم شما نقش دارد. این  امر می‌تواند یک ویژگی ارثی باشد که در اوایل دوران کودکی دیده می‌شود و ممکن است با افزایش سن بدتر شود یا به آرامی ناپدید شود. تمایل به سایر شرایط پزشکی (مانند بیماری تیروئید)  نیز می‌تواند منجر به سیاهی زیر چشم شود.

سیاهی دور چشم

در این مقاله از مجله اویور سعی کردیم شما را با دلایل سیاهی دور چشم آشنا نماییم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *