علل بوی بد بدن – ۶ عامل ابتلا به بوی بد

عرق به خودی خود بویی ندارد. بوی بد بدن از باکتری هایی می آید که در قسمت های عرق کرده بدن شما زندگی می کنند. با ما باشید تا در ادامه به بررسی این موضوع ادامه دهیم.
علل بوی بد بدن - 6 عامل ابتلا به بوی بد

باکتری‌ها در محیط‌های مرطوب مانند زیر بغل شما رشد می کنند. وقتی عرق می‌کنید، این باکتری‌ها پروتئین‌های خاصی را در عرق تجزیه می‌کنند و به اسید تبدیل می‌کنند. بنابراین، این باکتری‌ها نیستند که بو می‌دهند. این محصول جانبی باکتری‌هایی است که عرق را تجزیه می‌کنند و باعث بوی بد بدن می‌شوند.

با این حال، باکتری‌ها تنها چیزهایی نیستند که باعث بوی بد بدن می‌شوند. بوی بدن به نوع غده عرق نیز بستگی دارد. شما انواع مختلفی از غدد عرق دارید که به آن‌ها غدد اکرین و غدد آپوکرین می گویند.

غدد اکرین

غدد اکرین -غدد آپوکرین

 

غدد اکرین در کل پوست شما یافت می‌شوند. این غدد مارپیچ در لایه زیرین پوست به نام درم قرار دارند.

غدد اکرین عرق را مستقیماً از طریق یک مجرا به سطح پوست فشار می‌دهند. با تبخیر عرق، به خنک شدن پوست و تنظیم دمای بدن کمک می‌کند.

عرق تولید شده توسط غدد اکرین عمدتاً نمک و سایر الکترولیت‌ها است. عرق غده اکرین فاقد چربی‌ها و سایر ترکیباتی است که در صورت تجزیه توسط باکتری‌ها می‌توانند تولید بو کنند. بنابراین، احتمال ایجاد بو کمتر است.

غدد آپوکرین

فولیکول مو

غدد آپوکرین مانند غدد اکرین به خنک شدن شما کمک نمی‌کنند. این غدد به جای مجرای داخل فولیکول مو تخلیه می‌شوند. فولیکول مو یک حفره پیازی شکل در پوست شما است که مو از آن رشد می‌کند.

غدد آپوکرین زمانی که دمای بدن شما افزایش می‌یابد، عرق را آزاد می‌کنند. آن‌ها همچنین زمانی که تحت استرس هستید عرق را آزاد می‌کنند.

غدد آپوکرین در نواحی خاصی از بدن یافت می شوند، از جمله:

  • زیر بغل
  • کشاله ران
  • ناحیه عانه

این توضیح می‌دهد که چرا بوی بد بدن بیشتر در ناحیه زیر بغل و کشاله ران شما ایجاد می‌شود، اما نه در پیشانی.

همچنین توضیح می دهد که چرا کودکان کوچک حتی زمانی که عرق می کنند بوی بدن خود را احساس نمی‌کنند. غدد آپوکرین تا سن بلوغ غیر فعال می‌مانند. در دوران بلوغ، آن‌ها شروع به تولید عرق می‌کنند. تنها در این صورت است که بوی بدن به یک موضوع تبدیل می شود.

عوامل خطر

برخی عوامل می‌توانند احتمال ابتلا به بوی بد بدن را افزایش دهند:

اضافه وزن:

اضافه وزن

چین‌های پوستی می توانند عرق و باکتری‌ها را در خود نگه دارند. این یک خانه ایده‌آل برای بوی بدن ایجاد می‌کند.

خوردن غذاهای تند:

رایحه این غذاها می‌تواند وارد غدد عرق اکرین شده و بوی بدن را بدتر به نظر برساند.

برخی از شرایط پزشکی:

برخی شرایط می‌توانند بوی طبیعی بدن شما را تغییر دهند. این‌ها شامل دیابت، مشکلات کلیوی یا بیماری کبدی و پرکاری تیروئید است. برخی از شرایط ژنتیکی بسیار نادر نیز می‌توانند بوی بدن شما را تغییر دهند. در برخی موارد، بوی عجیب بدن می‌تواند نشانه چیز جدی‌تری باشد. به عنوان مثال، بوی سفید کننده یا ادرار مانند ممکن است به معنای مشکلات کلیوی یا کبدی باشد.

استرس:

استرس

استرس باعث می‌شود که غدد آپوکرین شما اضافه کار کنند. به یاد داشته باشید، این غدد هستند که باعث تعریق بدبو می‌شوند. بنابراین، ممکن است قبل از یک رویداد استرس‌زا متوجه افزایش بوی بدن شوید.

ژنتیک:

برخی افراد بیشتر از دیگران مستعد بوی بد بدن هستند.

تعریق بیش از حد:

وضعیتی به نام هیپرهیدروزیس می‌تواند باعث تعریق زیاد شما شود. یائسگی همچنین ممکن است باعث افزایش عرق شود و برخی افراد به طور طبیعی بیشتر از دیگران عرق می‌کنند.

نکاتی برای کاهش بوی بد بدن

بوی بدن می‌تواند خجالت‌آور باشد. خوشبختانه، در بیشتر موارد، نشان‌دهنده یک مشکل جدی نیست. کارهایی وجود دارد که می‌توانید برای از بین بردن بوی بدن یا حداقل کاهش آن انجام دهید.

دوش روزانه

دوش روزانه

حداقل یک بار در روز دوش بگیرید. از صابون یا ژل دوش استفاده کنید و کاملا کف کنید. به نواحی مستعد بوی بد بدن توجه ویژه ای داشته باشید.

اگر در یک منطقه بسیار گرم یا مرطوب هستید، ممکن است لازم باشد دو بار در روز دوش بگیرید. همچنین می‌توانید از یک دستمال برای شستن زیر بغل، کشاله ران و چین‌های پوستی خود استفاده کنید. حتماً بلافاصله پس از ورزش یا عرق کردن، دوش بگیرید.

از صابون ضد باکتری استفاده کنید

اگر به نظر می‌رسد دوش گرفتن معمولی کمکی نمی‌کند، یک پاک‌کننده مخصوص را امتحان کنید. مانند پاک‌کننده‌های زیر:

  • صابون ضد باکتری یا شستشوی بدن
  • پاک کننده بنزوئیل پراکسید

این شستشوها می‌توانند به کاهش میزان باکتری روی پوست شما کمک کنند.

محصولات زیر بغل مناسب را انتخاب کنید

دئودورانت

دو نوع محصول زیر بغل وجود دارد:

  1. دئودورانت ها
  2. ضد تعریق ها

دئودورانت‌ها زیر بغل شما را کمتر میزبان باکتری‌ها می‌کنند. آن‌ها همچنین به پوشاندن بوی بدن با عطر کمک می‌کنند. ضد تعریق‌ها غدد عرق را برای کاهش تعریق مسدود می‌کنند.

اگر زیاد عرق نمی‌کنید اما با این حال بدنتان بوی بد می‌دهد، دئودورانت‌ها انتخاب خوبی هستند. اگر زیاد عرق می‌کنید، به دنبال محصولی باشید که هم ضد تعریق و هم دئودورانت باشد.

اگر بوی قوی بدن دارید، به دنبال محصولی با مقادیر بیشتر مواد فعال باشید. اگر به نظر می‌رسد محصولات بدون نسخه کمکی نمی‌کنند، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است از داروهای ضد تعریق/دئودورانت تجویزی بهره‌مند شوید.

از پارچه‌های تنفس‌پذیر استفاده کنید

پارچه‌های طبیعی مانند پنبه در کنترل بوی بدن بهتر از پلی استرها، نایلون و ابریشم مصنوعی هستند. الیاف طبیعی تنفس می‌کنند. این اجازه می‌دهد تا عرق تبخیر شود.

از پارچه‌هایی که عرق را روی پوست نگه می‌دارند خودداری کنید. این‌ها بستر مناسب‌تری برای بوی بدن ایجاد می‌کنند. هنگام کار کردن، پارچه‌های رطوبت‌گیر را انتخاب کنید.

رژیم غذایی خود را تغییر دهید

رژیم غذایی خود را تغییر دهید

غذاهای تند را از رژیم غذایی خود حذف یا کاهش دهید. این شامل غذاهایی مانند:

  • ادویه کاری
  • سیر
  • فلفل تند
  • کلم بروکسل
  • کلم بروکلی
  • پیازها

این غذاها می‌توانند عرق تندتری ایجاد کنند. حتی الکل نیز می‌تواند بوی عرق شما را تغییر دهد. اگر این نوع غذاها را به طور منظم می‌خورید، سعی کنید کمتر از آن‌ها بخورید یا به طور کامل از خوردن آن‌ها دست بکشید. این ممکن است به بهبود بوی بدن شما کمک کند.

اصلاح یا واکس زدن

غدد آپوکرین در نواحی پوشیده از مو متمرکز هستند. این شامل زیر بغل و ناحیه شرمگاهی است. مو عرق را نگه می‌دارد و خانه خوبی برای باکتری‌ها می‌سازد. حذف مو می‌تواند به کنترل بوی بدن کمک کند.

درمان‌های پزشکی برای بوی بد بدن

بوتاکس زیر بغل

اگر این نکات را امتحان کرده‌اید و بهبودی ندیده‌اید، با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است چیز دیگری باعث بوی بدن شما شود، مانند عفونت قارچی. همچنین ممکن است به درمان قوی‌تری نیاز داشته باشید.

برخی از گزینه‌ها عبارتند از:

  • داروهای ضد تعریق/دئودورانت‌های تجویزی قوی‌تر از آن چیزی هستند که می‌توانید بدون نسخه تهیه کنید. اینها معمولا اولین مرحله درمان بوی بد بدن هستند.
  • آنتی بیوتیک‌ها، چه موضعی و چه خوراکی، می‌توانند به کاهش باکتری‌های روی پوست کمک کنند.
  • تزریق بوتاکس (onabotulinumtoxin A) می‌تواند توانایی غدد عرق شما را برای تولید عرق کاهش دهد. اگرچه این یک راه حل دائمی نیست. درمان باید هر چند ماه یکبار تکرار شود. لیزر درمانی فولیکول‌های مو را کاهش می‌دهد، اگرچه این ممکن است به بوی بدن کمکی نکند. جراحی برای برداشتن غدد عرق می تواند در موارد شدید انجام شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *