۷ فایده ویتامین E – کاهش استرس اکسیداتیو + کاهش ابتلا به سرطان

ویتامینE چیست؟ در این مقاله از مجله اویور قصد داریم تا شما را با ویتامین E و فواید آن آشنا نماییم. در ابتدا لازم است بدانید که ویتامین ای یک ماده مغذی محسوب می‌شود که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان در بدن انسان نیز عمل می‌کند. این ماده به طور طبیعی در برخی غذاهای مصرفی روزانه وجود دارد و در بعضی از مواقع به سایرغذاها اضافه می‌شود.
7 فایده ویتامین E – کاهش استرس اکسیداتیو + کاهش ابتلا به سرطان

لازم است بدانید که ویتامین E به ۸ شکل شیمیایی وجود دارد اما تنها آلفا توکوفرول فرمی است که به بهترین وجه نیازهای غذایی انسان را برآورده می‌کند.

همان‌طور که در مقالات قبلی مجله اویور عنوان شده است، ویتامین E محلول در چربی است، به این بدان معناست که به‌راحتی جذب می‌شود و به طور مشابه در بدن به سمت چربی‌ها حرکت می‌کند و در نهایت در کبد و بافت چربی ذخیره می‌شود تا در صورت نیاز مورد استفاده قرار بگیرند.

الف) کاهش استرس اکسیداتیو با فواید ویتامین E

کاهش استرس اکسیداتیو با فواید ویتامین E

احتمالاً زنگ زدگی روی دوچرخه یا ماشین خود دیده‌اید. هنگامی که سلول‌ها در معرض مولکول‌هایی به نام رادیکال‌های آزاد قرار می‌گیرند، فرآیند اکسیداسیون مشابه رخ داده و پیری تسریع شده در بدن شما رخ می‌دهد.

این مولکول‌ها همچنین ممکن است به مشکلات سلامت مزمن مانند بیماری قلبی و سرطان کمک کنند. همان‌طور که می‌دانید استرس اکسیداتیو در اثر عدم تعادل فی‌مابین دفاع آنتی‌اکسیدانی  و رادیکال‌های آزاد رخ می‌دهد.

آنتی اکسیدان‌ها به خنثی شدن رادیکال‌های آزاد کمک کرده و از این طریق از آسیب سلولی محافظت می‌کنند. ویتامین E نیز نوعی آنتی‌اکسیدان در بدن محسوب می‌شود. جالب است بدانید در سال‌های اخیر محققان در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه فواید ویتامین E از قبیل ضد التهابی آن ممکن است در کاهش یا مدیریت برخی بیماری‌های مزمن در صورت مصرف به عنوان مکمل نقش داشته باشد.

ب) کاهش علائم آرتروز با مصرف ویتامین E

کاهش علائم آرتروز با مصرف ویتامین E

استئوآرتریت یک بیماری مزمن است که باعث تخریب مفاصل شده و در نهایت منجر به درد و سفتی بدن می‌شود. محققان مکمل ویتامین E و علائم آرتروز را مطالعه نموده و به نتایج امیدوارکننده‌ای در این زمینه دست یافته‌اند اما هنوز به مطالعات بیشتری در زمینه نیاز است.

یک تحقیقات مطالعاتی نشان داده است که افراد مبتلا به استئوآرتریت زانو که به مصرف ویتامین E به صورت یک بار در روز و به مدت ۲ ماه پرداخته‌اند، علائم بالینی بهبود یافته و شرایط و علائماسترس اکسیداتیو را کاهش دادند.

ج) مدیریت دیابت و فواید ویتامین E

دیابت یکی دیگر از بیماری های مزمن است که با مقاومت به انسولین همراه است و باعث افزایش استرس اکسیداتیو در بدن انسان می‌شود.

جالب است بدانید که مطالعات بسیار زیادی در مورد مصرف مکمل ویتامین ای و دیابت (نوع ۱ و ۲) انجام شده است و به نظر می‌رسد شواهدی وجود دارد که ویتامین E ممکن است به تاخیر در شروع برخی از بیماری‌ها و کاهش علائم آن‌ها کمک کند.

از سوی دیگر یک متاآنالیز نتیجه می‌گیرد: ویتامین ای ممکن است یک استراتژی ارزشمند برای کنترل عوارض دیابت باشد، اما قبل از بیان هر چیزی، بایستی مطالعات بیشتری انجام شود.

د) فواید ویتامین E برای پوست

فواید ویتامین E برای پوست

ویتامین ای یک عنصر رایج در لوازم آرایشی مخصوص پوست محسوب می‌شود و اغلب در محصولاتی که برای بهبود زخم تولید می‌شوند، استفاده می‌شود.

همان‌طور که می‌دانید ویتامین E به عنوان یک آنتی‌اکسیدان  به محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو و خنثی کردن رادیکال‌های آزاد کمک شایانی می‌کند، به‌راحتی می‌تواند به محافظت از پوست در برابر عوامل استرس‌زای محیطی نیز کمک کند. در حالی که برخی از مطالعات نشان داده اند که ویتامین E موضعی ممکن است دارای خواص محافظت کننده از نور نیز باشد (به این معنی که می‌تواند به محافظت در برابر آسیب های پوستی ناشی از نور خورشید کمک کند)، البته لازم است بدانید که شواهد قوی برای اثرات ترمیم زخم این ویتامین وجود ندارد.

در این موارد حتما آزمایش‌های کنترل‌شده‌تری که دوزها و استدلال برای مصرف خوراکی در مقابل موضعی را پیشنهاد می‌کنند، قبل از نتیجه‌گیری در مورد اینکه چقدر ویتامین E برای پوست مفید است، مورد نیاز است.

سایر فواید ویتامین E

سایر فواید ویتامین ای عبارت‌اند از:

ر) اختلالات چشمی مرتبط با سن

استرس اکسیداتیو در اختلالات چشمی مانند آب مروارید نقش بسزایی دارد که این موضوع با افزایش سن می‌تواند شیوع بیشتری پیدا کند. در حالی که برخی از مطالعات منبع معتبر ارتباط بالقوه‌ای را بین مکمل‌های ویتامین E و کاهش احتمال ایجاد آب مروارید نشان داده‌اند، در حال حاضر شواهد کافی برای ارائه نتیجه گیری قطعی وجود ندارد.

ز) زوال شناختی و آلزایمر

زوال شناختی و آلزایمر

با گذشت زمان، آسیب رادیکال‌های آزاد به نورون‌های مغز می‌تواند به زوال شناختی و بیماری‌های عصبی کمک کند، بنابراین منطقی است که محققان بخواهند بدانند که آیا آنتی‌اکسیدانی مانند ویتامین E می‌تواند مزایای محافظتی ایجاد کند یا خیر.

تحقیقات در این زمینه محدود است. هم نتایج مثبت و هم نتایجی منفی وجود دارد که نشان می‌دهد هیچ فایده واضحی از مکمل ویتامین E در زوال شناختی وجود ندارد، بنابراین مطالعات بیشتری باید انجام شود.

ه) سرطان

اگر رادیکال‌های آزاد در بدن کنترل نشوند، می‌توانند باعث ایجاد سرطان در بدن شوند. وقتی صحبت از آنتی‌اکسیدان ویتامین ای برای پیشگیری از سرطان به میان می‌آید، شواهد در این مرحله کمی بیش از حد نامناسب است که از مصرف ویتامین E برای جلوگیری از سرطان حمایت می‌کند.

همچنین نشان داده شده است که دوزهای زیاد مکمل های ویتامین E احتمالاً خطر ابتلا به سرطان پروستات را در فرد افزایش می‌دهد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *