ویتامین C چیست؟ — ۷ مورد از فواید ویتامین C + خنثی‌کننده رادیکال‌های آزاد

ویتامین C چیست؟ جالب است بدانید که ویتامین سی (اسید ال اسکوربیک) یکی از ویتامین‌هایی مهم بدن انسان محسوب می‌شود به همین دلیل در مورد این ویتامین نسبت به سایر ویتامین‌ها تحقیقات بیشتری انجام شده و مقالات بیشتری وجود دارد. اغلب مردم این ویتامین را به ویتامینی برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن در هنگام سرماخوردگی می‌شناسند. اما آیا فواید این ویتامین ارزشمند به این موضوع خلاصه می‌شود؟

آیا می‌دانید که ویتامین C آنتی اکسیدان است؟ در مقالات قبلی مجله اویور در مورد آنتی اکسیدان‌ها و نحوه مقابله آن‌ها با رادیکال‌ها و نقش آن‌ها در کاهش استرس اکسیداتیو صحبت کرده‌ایم. بنابراین دریافت و استفاده از مواد غذایی سرشار از ویتامین C بسیار حائز اهمیت است.

لازم است بدانید که ویتامین سی یک ویتامین محلول در آب محسوب می‌شود و این بدان معناست که در بدن انسان پس از ورود ماندگاری ندارد و توسط اعضای مختلف بدن جذب می‌شود. از سوی دیگر بدن انسان توانایی تولید این ویتامین ارزشمند را ندارد بنابراین بایستی مصرف این ویتامین را در رژیم روژانه خود قرار دهیم تا بتوانیم از فواید ویتامین C بهره‌مند شویم.

جالب است بدانید که مؤسسه ملی سلامت اعلام کرده است که زنان بالغ به ۷۵ میلی گرم ویتامین C در روز و مردان بالغ به ۹۰ میلی گرم ویتامین C نیاز دارند. با توجه به میزان اعلام شده به این نتیجه می‌رسیم که مصرف این ویتامین به صورت روزانه برای سلامت افراد بسیار مهم بوده و بایستی به آن توجه شود.


در این مقاله از مجله اویور قصد داریم ضمن آشنایی شما با ویتامین ث، شما را با مورد از فواید ویتامین C آشنا کنیم. مهم‌ترین فواید ویتامین سی عبارت‌اند از:

۱. افزایش تولید کلاژن پوست و فواید ویتامین C

همان‌طور که می‌دانید بدن انسان برای تولید کلاژن که در بافت همبند اطراف بدن (پوست) ایجاد می‌شود، به ویتامین سی نیازمند است. محققان در این زمینه می‌گویند: وجود ویتامینی مثل ویتامین C برای تولید کلاژن یکی از موارد ضروری محسوب می‌شود. جالب است بدانید که کلاژن نوعی پروتئین و به عبارتی فراوان‌ترین پروتئین در بدن انسان است. این پروتئین نقش بسیار مهمی در بافت‌های همبند نظیر بافت‌های موجود در مو، پوست و ناخن‌های ما دارد.

شاید بتوان گفت که کلاژن نجات‌دهنده انسان از علائم پیری است پس به همین دلیل است که افرادی که به میزان مناسب ویتامین سی در طول روز مصرف می‌کنند دیرتر از سایر افراد دچار خشکی و چروکی پوست می‌شود. البته نقش آنتی اکسیدانی ویتامین C در این زمینه نیز بی‌تاثیر نیست.

مطالعات در این زمینه نشان دادند که استفاده موضعی و مستقیم از ویتامین C بر روی پوست بدن منجر به افزایش میزان تولید کلاژن در بدن شده که از این طریق فرد جوان‌تر به نظر می‌رسد. طبق گفته دانشگاه ایالتی اورگان، افزایش سطح سنتز کلاژن پوست بدین معنا است که ویتامین C به بهبود زخم‌ها در افراد نیز کمک شایانی می‌کند.

۲. تعامل ویتامین C با سایر مواد معدنی مورد نیاز بدن

شاید بتوان گفت که یکی دیگر از فواید ویتامین C، نحوه تعامل این ویتامین با سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی نظیر آهن در بدن است. آهن باعث رشد و نمو مناسب در بدن انسان شده و از این موضوع در تعامل با سایر مواد معدنی حمایت می کند، از سوی دیگر آهن به رساندن اکسیژن به سراسر بدن کمک شایانی می کند. البته این ماده معدنی بسیار مفید به ساخت هورمون‌های خاصی در بدن انسان نیز کمک می کند.

آهن غیر هِم، که نوعی آهن است و در گیاهان یافت می‌شود، به‌راحتی می‌تواند برای بدن مشکل‌ساز باشد، اما خوردن ویتامین C به همراه آهن هِم که معمولاً در گوشت و غذاهای دریایی یافت می‌شود، همزمان با آهن غیرهم، جذب بهتری در بدن دارد.

۳. فواید ویتامین سی و بهبود عملکرد مغز

جالب است بدانید که ویتامین C همچنین در سنتز انتقال دهنده‌های عصبی در بدن انسان و عملکرد شناختی آن‌ها نقش بسزایی دارد. بر اساس گفته محققان، مغز پیام‌های خود را از طریق این انتقال دهنده‌های عصبی به سایر اعضای بدن می‌رساند.
در این میان ویتامین C بیشتر باعث افزایش عملکرد مغز در ارتباط با این موضوع می‌شود.

۴. فواید ویتامین C و خواص آنتی اکسیدانی این ویتامین

شاید بتوان گفت که این خاصیت یکی از ویژگی‌های مهم هر ماده مغذی محسوب می‌شود. جالب است بدانید که ریشه بسیاری از بیماری‌های مزمن درون بدن انسان به رادیکال‌های آزاد و به دنبال آن استری اکسیداتیو مرتبط می‌شود. همان‌طور که در مقالات قبل عنوان شد، آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند کمبود الکترون رادیکال‌های آزاد را تامین و آن‌ها را به‌راحتی خنثی ‌کنند.

عملا خنثی شدن رادیکال‌های آزاد یعنی کاهش آسیب به بافت‌های بدن انسان. لازم است بدانید بر اساس اعلامیه کلینیک مایو، آنتی اکسیدان‌ها می‌توانند در برابر ایجاد بیماری‌های جدی و مزمنی مانند سرطان یا بیماری قلبی از ما محافظت کنند.

۵. افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن با ویتامین سی

افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن با ویتامین C

همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز عنوان شد شناخته شده‌ترین فواید ویتامین سی تاثیر مثبت آن برقدرت سیستم ایمنی در هنگام ابتلا افراد به سرماخوردگی یا سایر بیماری‌‌ها می‌باشد. ویتامین C با محافظت بدن انسان در برابر فرآیند استرس اکسیداتیو، از آسیب‌رسانی به بدن انسان در هنگام بیماری توسط میکروب یا ویروس جلوگیری می‌کند.

بعید است که مصرف ویتامین C به طور کامل بتواند از سرماخوردگی شما جلوگیری کند، اما بر اساس تحقیات می‌تواند به بهبود سریعتر شما کمک شایانی کند.

۶. درمان سرطان و فواید ویتامین C

جالب است بدانید که یک رژیم غذایی پر از میوه و سبزیجات سرشار از ویتامین سی، خطر ابتلا به انواع خاصی از بیماری سرطان را کاهش می‌دهد، البته لازم است بدانید که تحقیقات در مورد اینکه آیا این موضوع به طور مستقیم به ویتامین C مرتبط است یا نه همچنان نامشخص است!

بر اساس اعلامیه کلینیک مایو، ویتامین C ممکن است پرتودرمانی و شیمی‌درمانی را در صورت مصرف داخل وریدی در دوزهای فوق العاده موثرتر کند. از سوی دیگر یک مطالعه که در فوریه ۲۰۱۹ در تحقیقات ضد سرطانی منتشر شد نشان داد که دوزهای بالای مصرف ویتامین C به مبارزه با سلول‌های سرطان سینه در ترکیب با داروهای ضد سرطان کمک شایانی می‌کند.

۷. محافظت از چشم از طریق مصرف ویتامین C

محافظت از چشم از طریق مصرف ویتامین C

تحقیقات نشان داده است که مصرف ویتامین C خطر ابتلا به آب مروارید را تا حد بسیار زیادی در فرد کاهش ‌می‌دهد و همچنین می تواند به کند کردن پیشرفت بیماری دژنراسیون ماکولا وابسته به سن کمک شایانی کند.

به طور خاص، تحقیقات قبلی نشان داده است که مصرف ۵۰۰ میلی گرم در روز به عنوان بخشی از مکمل روزانه، پیشرفت بیماری را در میان افراد مبتلا به AMD متوسط کند می‌کند، احتمالاً به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی این ویتامین ارزشمند است. با این حال، بهتر است قبل از مصرف طولانی مدت هر مکملی، با چشم پزشک یا پزشک اصلی خود مشورت کنید.

از اینکه ما را در این مقاله از مجله اویور همراهی نمودید، ممنونیم و امیدواریم که این مقاله به دانش شما در این زمینه افزوده باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *