خشکی پوست – ۴ مورد از بهترین ویتامین‌ها و مکمل‌ها برای پوست خشک

خشکی پوست یکی از عارضه‌هایی است که افراد در سنین مختلف به آن دچار می‌شوند. شاید بتوان گفت دلیل این موضوع این است که این عارضه رایج ناشی از عوامل متعددی است که در سنین مختلف به سراغ ما می‌آید. عواملی نظیر پیری، کم آبی، آلرژی و حتی مواد غذایی مصرفی و . . .
خشکی پوست

در این مقاله از مجله اویور همراه ما شوید تا شما را با ۴ ویتامین و مکمل تاثیرگذار برای پیشگیری و درمان خشکی پوست، آشنا نماییم.

جالب است بدانید نوع درمان انتخابی برای برطرف نمودن خشکی پوست شما ارتباط بسیار نزدیک و مستقیمی با علت خشکی پوست شما دارد. این بدان معناست در برخی از موارد خشکی پوست بایستی از پمادهای دارویی و در برخی دیگر شاید نیاز به مرطوب‌کننده‌های دست نظیر کرم دست و صورت باشد.

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با ۴ ویتامین و مکمل بسیار مهم برای درمان خشکی پوستتان آشنا نماییم. این مواد مغذی ارزشمند عبارت‌اند از:

۱. مصرف ویتامین D و پیشگیری از خشکی پوست

مصرف ویتامین D و پیشگیری از خشکی پوست

همان‌طور که می‌د‌انید ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی محسوب می‌شود که دارای خواص بسیار زیادی از جمله پوست شماست. در ابتدا لازم است شما با کراتینوسیت‌ها آشنا شوید.
جالب است بدانید که لایه بیرونی پوست شما از سلول‌های پوستی به نام کراتینوسیت‌ها تشکیل شده‌اند که اغلب آن‌ها را با اپیدرم میشناسیم.

در واقع می‌توان عنوان داشت که کراتینوسیت‌ها سلول‌هایی در بدن شما هستند که می‌توانند ویتامین D را از پیش‌ساز ۷-دهیروکلسترول به وجود آورند و آن را به شکلی تبدیل نمایند که بدن شما قابلیت استفاده از آن را داشته باشد.

لازم است بدانید که ویتامین D نقش بسیار بسزایی در حفظ سیستم ایمنی پوست بدن داشته و در حقیقت به عنوان اولین خط دفاعی در برابر پاتوژن‌های مضر عمل کرده و از پوست شما محافظت می‌کند.

تحقیقات درباره خشکی پوست و ویتامین ارزشمند دی نشان می‌دهد که سطح پایین این ویتامین در خون فرد با بیماری‌های پوستی، از جمله اگزما و پسوریازیس در ارتباط است. این دو بیماری در انتها می توانند منجر به خشکی پوست در افراد شوند.

از سوی دیگر بر اساس مطالعه‌ای برای بررسی رطوبت پوست که بر روی ۸۳ زن انجام گرفت، نشان داد افرادی که میزان ویتامین D پایینی دارند نسبت به شرکت‌کنندگانی که سطح ویتامین D معمولی داشتند، رطوبت پوستشان کمتر بوده و با افزایش سطح ویتامین D در خون این افراد، رطوبت پوست ایشان نیز افزایش یافته است.

جالب است بدانید با اینکه این ویتامین بسیار ارزشمند هست اما درصد زیادی از مردم در سطح جهان از کمبود ویتامین D رنج می‌برند و با توجه به اینکه این ماده مغذی برای آبرسانی پوست ضروری است، مجبور به استفاده از مکمل‌های این ویتامین ارزشمند می‌شوند.

۲. مصرف کلاژن و خشکی پوست

مصرف کلاژن و خشکی پوست

تحقیقات نشان می‌دهد که حدود ۷۵ درصد وزن خالص پوست شما را کلاژن تشکیل می‌دهد بنابراین می‌توان گفت که کلاژن فراوان‌ترین پروتئین در بدن انسان محسوب می‌شود.

ادعاهای زیادی وجود دارد که مصرف مکمل‌های مبتنی بر کلاژن به راحتی می‌تواند طیف وسیعی از فواید را برای پوست شما ایجاد نماید. فوایدی از قبیل کاهش چین و چورک در پوست، افزایش رطوبت پوست و . . .

بر اساس تحقیقی که بر روی ۶۹ زن صورت پذیرفت نتایج آن نشان داد که افرادی که بین ۲.۵ تا ۵ گرم کلاژن در طول روز به مدت ۸ هفته مصرف می‌نمایند، در قیاس با گروه دارونما، بهبود شایان ذکری در قابلیت ارتجاعی پوست خود احساس نمودند از سوی دیگر توانستند که هیدراتاسیون پوست بدن خود را نیز تا حد مطلوبی افزایش دهند.

حائز اهمیت است بدانید اگر قصد دارید که از یک مکمل کلاژنبرای درمان پوست خشک خود مصرف نمایید، حتما قبل از خرید و استفاده با پزشک پوست خود این موضوع را در میان بگذارید.

۳. ویتامین C و کاهش خشکی پوست بدن

ویتامین C و کاهش خشکی پوست بدن

همانطور که در مقالات دیگر از مجله اویور عنوان شد، ویتامین C آنتی‌اکسیدانی بسیار قوی برای بدن انسان محسوب می‌شود. بنابراین این ویتامین به راحتی می‌تواند از خشکی پوست ناشی از اثرات استرس اکسیداتیو تا حد بسیار زیادی جلوگیری نماید و از این طریق پوست شما را مرطوب نگه دارد.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که پوست حاوی مقادیر زیادی از ویتامین C است، در حقیقت، تحقیقات غلظتی تا ۶۴ میلی‌گرم ویتامین C در هر ۱۰۰ گرم از لایه اپیدرمی را تایید می‌نماید.

مطالعات در زمینه پوست‌های مرطوب نشان داده‌ است که با افزایش ویتامین C در رژیم غذایی روزانه خود از طریق مکمل‌های ویتامین C نظیر کرم‌های دست و صورت حاوی ویتامین، به‌راحتی می‌تواند بسیاری از عوامل سلامت پوست، از جمله آبرسانی پوست را در فرد بهبود بخشد.

صرف نظر از جدیدترین تحقیقات بر روی این ویتامین ارزشمند، شاید برای شما این سوال پیش بیاید که مکمل‌های ویتامین C برای پوست نظیر سروم ویتامین سی و کرم‌های دست و صورت حاوی ویتامین و لوسیون‌های بدن حاوی ویتامین سی، چگونه به راحتی از خشکی پوست شما جلوگیری می‌کنند؟

جواب این سوال در خاصیت آنتی‌اکسیدانی و اثرات ناشی از رادیکال‌های آزاد نهفته است. این موضوع به‌راحتی از پوست شما در مقابل اثرات مضر رادیکال‌های آزاد نظیر خشکی پوست و ایجاد چین و چروک محافظت می‌کند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید که رادیکال‌های آزاد برای بدست آوردن یک الکترون کمبود خود، به پروتئین‌های سطح پوست شما حمله می‌کنند و از این طریق باعث ایجاد خشکی و حساسیت در سطح پوست شما می‌شوند.

۴. روغن ماهی و سلامت خشکی پوست

روغن ماهی و سلامت خشکی پوست

در میان جوامع مختلف روغن ماهی به دلیل خواص تقویت کننده سلامت پوست، بسیار شهرت یافته است. اما این خاصیت روغن ماهی از چه چیزی نشات می‌گیرد؟

روغن ماهی حاوی مقادیر زیادی از دوکوزاهگزانوئیک اسید و ایکوزاپنتانوئیک اسید است، جالب است بدانید که این دو اسید چرب ضروری، دارای خواص ضد التهابی و شفابخش بسیار قوی هستند و تحقیقات نشان داده است که مصرف آن‌ها از طرق مختلف برای سلامت پوست بسیار مفید هستند.

نتایج تحقیقات از این موضوع پرده برمی‌دارد که روغن ماهی التهاب پوست را تا حد مطلوبی کاهش می‌دهد و از پوست انسان در برابر آسیب‌های نور خورشید محافظت می‌کند و آن را به یک مکمل دوستدار پوست تبدیل می‌کند.

از اینکه در مقاله ویتامین‌های مفید برای خشکی پوست ما را همراهی نمودید، قدردانیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *