شی باتر چیست؟ — ۲۱ مورد از فواید شی باتر

شی باتر چیست و چه فوایدی دارد؟ در این مقاله از مجله اویور قصد داریم یکی از مواد مغذی بسیار مفید را به شما معرفی کنیم. بله درست حدس زدید این ماده شی باتر است. Shea Butter چربی است که از دانه و آجیل درخت شی استخراج می‌شود. این ماده مغذی در دماهای گرم، جامد بوده و رنگ مایل به سفید یا عاجی دارد. جالب است بدانید که درختان شی بومی غرب آفریقا هستند و بیشتر شی باتر موجود در سراسر جهان هنوز هم از آن منطقه تامین می‌شود.
شی باتر

شی باتر، این ماده مغذی ارزشمند مدت‌هاست که به عنوان یک ماده آرایشی مورد استفاده افراد قرار گرفته است. حجم بالای ویتامین‌های بسیار مفید و وجود اسیدهای چرب در آن، همراه با قوام قابل پخش آسان آن، Shea Butter را به محصولی عالی برای صاف کردن، تسکین و حالت دادن به پوست شما تبدیل می‌کند.

در ادامه این مقاله از مجله اویور قصد داریم شما را با ۲۲ مورد از فواید شی باتر آشنا کنیم، با ما همراه شوید:

۱. بی خطر بودن شی باتر برای انواع پوست

جالب است بدانید که شی باتر از نظر تخصصی یک محصول آجیلی و دانه‌ای درختی محسوب می‌شود اما بر خلاف اکثر محصولات آجیل درختی، پروتئین آن بسیار کم شده که این موضوع می‌تواند باعث ایجاد آلرژی در فرد شود.
Shea Butter حاوی مواد محرک شیمیایی شناخته شده برای خشک کردن پوست نیست و منافذ آن را نمی‌بندد. به همین دلیل می‌توان عنوان نمود که تقریبا برای هر نوع پوستی مناسب است.

۲. فواید شی باتر و مرطوب‌کنندگی آن

فواید شی باتر و مرطوب‌کنندگی آن

 

Shea Butter معمولا برای مرطوب کنندگی استفاده می‌شود. این مورد از فواید شی باتر با محتوای اسیدهای چرب شی، از جمله اسیدهای لینولئیک، اولئیک، استئاریک و پالمیتیک در ارتباط است.

شما که کره شی را به صورت موضعی استفاده می‌کنید، این روغن‌ها با سرعت بالایی جذب پوست شما می‌شوند. آنها به عنوان یک عامل “بازسازنده” کرده و لیپیدها را بازیابی نموده و به سرعت رطوبت ایجاد می‌کنند.

در حقیقت این ماده مغذی بین پوست شما و محیط بیرون را بازیابی می‌کند، رطوبت را در خود نگه می‌دارد و خطر خشکی پوست شما را تاحد بسیاری کاهش می‌دهد.

۳. چرب نکردن پوست و فواید شی باتر

جالب است بدانید که کره شی دارای سطوح بالایی از اسید لینولئیک و اسید اولئیک است. این دو اسید وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند، به‌راحتی یکدیگر را متعادل می‌کنند. این بدان معناست که کره به راحتی جذب پوست شما شده و بعد از استفاده از آن پوست شما چرب به نظر نمی‌رسد.

۴. شی باتر ضد التهاب است

یک از فواید شی باتر خاصیت ضد التهابی آن محسوب می‌شود. استرهای گیاهی کره شیا، دارای خواصی ضد التهابی هستند.

زمان که شیا روی پوست شما مالیده می شود، سیتوکین‌ها و سایر سلول‌های التهابی بدن را تحریک می‌کند تا از این راه تولید آن‌ها را بسیار آهسته کند. این موضوع ممکن است با به حداقل رساندن تحریک ناشی از عوامل محیطی مانند آب و هوای خشک و همچنین شرایط التهابی پوست مانند اگزما نیز کمک شایانی کند.

۵. کره شیا و آنتی اکسیدان بودن آن

کره شیا و آنتی اکسیدان بودن آن

کره شی دارای سطوح قابل توجهی از ویتامین‌های A و E است، به این معنی که فعالیت آنتی اکسیدانی قوی را تقویت می‌کند. همانطور که در مقاله استرس اکسیداتیو عنوان شد، آنتی اکسیدان‌ها عوامل مهم ضد پیری هستند. اما چگونه؟ آنها از سلول‌های پوست شما در برابر رادیکال‌های آزاد به‌راحتی محافظت می کنند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند منجر به پیری زودرس و حتی کدری پوست شما شوند.

۶. فواید شی باتر و خاصیت ضد باکتریایی

تحقیقات بر روی کره شیا در سال ۲۰۱۲ گزارش می‌کند که دوزهای خوراکی عصاره پوست درخت شیا می‌تواند منجر به کاهش فعالیت ضد میکروبی و آنتی باکتریایی در حیوانات شود.

اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه، مورد نیاز است، اما این موضوع می‌تواند مزایای ضد باکتریایی احتمالی را در انسان نیز نشان دهد. به همین دلیل، برخی بر این باورند که استفاده موضعی از کره شیا ممکن است میزان باکتری‌های ایجاد کننده آکنه روی پوست را کاهش دهد.

۷. شی باتر ضد قارچ است

جالب است بدانید که شی باتر و سایر محصولات درخت شی به عنوان ترکیباتی قوی برای مبارزه با عفونت‌های پوستی ناشی از حمله قارچ‌های پوستی شناخته می‌شوند.

در حالی که Shea Butter ممکن است نتواند هر نوع عفونت قارچی را در فرد درمان کند، اما همه ما می‌دانیم که هاگ قارچ هایی که باعث ایجاد کرم حلقوی و پای ورزشکار می‌شوند را به‌راحتی از بین می‌برد.

۸. فواید شی باتر و جلوگیری از آکنه

فواید شی باتر و جلوگیری از آکنه

همان‌طور که عنوان شد کره شیا سرشار از انواع مختلف اسیدهای چرب است. این ترکیب منحصر‌به‌فرد به پاک‌سازی پوست شما از چربی اضافی (سبوم) کمک شایانی می‌کند. این در حالی است که شی باتر رطوبت را به پوست شما باز می‌گرداند و آن را در اپیدرم شما قفل می‌کند، بنابراین پوست شما خشک نمی‌شود.

۹. افزایش تولید کلاژن و فواید شی باتر

شی باتر حاوی مقدار زیادی ترکیب شیمیایی تری‌ترپن است. تحقیقات نشان داده است که این ترکیبات شیمیایی طبیعی تخریب فیبر کلاژن را غیرفعال می‌کنند. این موضوع ممکن است ظاهر خطوط ریز صورت را به حداقل برساند و منجر به حجیم شدن پوست در فرد شود.

۱۰. باز‌سازی سلولی با شی باتر

از‌سازی سلولی با شی باتر

خواص مرطوب کنندگی و آنتی اکسیدانی کره شیا با هم ترکیب شده و به پوست شما کمک کند تا سلول‌های جدید و از جنس سالم تولید کند.

جالب است بدانید که همواره بدن شما در حال ساخت و تولید سلول‌های جدید پوست و خلاص شدن از شر سلول‌های مرده پوست است. شما در واقع روزانه بین ۳۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ سلول قدیمی پوست را از بین می‌برید.

سلول‌های مرده پوست اغلب در سطح پوست قرار دارند و سلول‌های جدید پوست در پایین لایه بالایی پوست (اپیدرم) تشکیل می‌شوند. در حقیقت با تعادل مناسب رطوبت در سطح پوست، سلول‌های مرده کمتری در راه بازسازی سلول‌های تازه در اپیدرم خواهید داشت.

۱۱. شی باتر به کاهش ظاهر علائم کشش و جای زخم کمک کند

تصور می‌شود که کره شی باتر از تکثیر فیبروبلاست‌های کلوئیدی، بافت اسکار، جلوگیری نموده و در عین حال رشد سلول‌های سالم در بدن را تشویق می‌کند تا به‌راحتی جای آن‌ها را بگیرد. این موضوع می‌تواند به بهبود پوست شما کمک فراوانی نموده و ظاهر ترک‌ها و جای زخم شما را به حداقل برساند.

۱۲. فواید شی باتر و محافظت در برابر آفتاب

در ابتدا باید عنوان نمود که شی باتر را نمی‌توان به تنهایی به عنوان یک ضد آفتاب موثر استفاده کرد.

اما استفاده از کره شیا بر روی پوست، محافظت بیشتری در برابر آفتاب به شما می‌دهد، بنابراین در روزهایی که بیرون از خانه سپری می کنید، می‌توانید آن را روی کرم ضد آفتاب مورد علاقه خود استفاده نمایید. در حقیقت کره شیا حاوی SPF تخمینی ۳ تا ۴ است.

۱۳. جلوگیری از شکستن مو با شی باتر

جلوگیری از شکستن مو با شی باتر

کره شی به طور خاص برای توانایی آن در قوی‌تر کردن مو مورد مطالعه قرار نگرفته است.

اما یک مطالعه برای تحقیقات در زمینه فواید شی باتردر سال ۲۰۱۷ نشان داد که یک گیاه مشابه از نظر شیمیایی در غرب آفریقا موها را به میزان قابل توجهی در برابر شکستگی مقاوم می‌کند.

۱۴. درمان شوره سر با شی باتر

جالب است بدانید که یکی از روش‌های درمانی شوره سر (درماتیت آتوپیک) بازگرداندن رطوبت به پوست خشک و تحریک شده سر است.

در یک بررسی در سال ۲۰۱۸ نشان داد که کره شیا در ترکیب با سایر مرطوب کننده‌ها به‌راحتی می‌تواند به کاهش پوسته‌های شوره سر و کاهش خطر شعله‌ور شدن پوست کمک فراوانی کند.

۱۵. شی باتر برای تسکین شرایطی مانند اگزما، درماتیت و پسوریازیس

درمان شوره سر با شی باتر

یکی از فواید شی باتر خواص ضد التهابی شی به تسکین پوست و تسکین خارش کمک محسوب می‌شود. این موضوع ممکن است به ویژه برای بیماری‌های التهابی پوست، مانند اگزما و پسوریازیس نیز تا حد بالایی مفید باشد.

۱۶. فواید شی باتر و سوختگی پوست در اثر آفتاب

تحقیقات در زمینه فواید شی باتر نشان می‌دهد که روغن‌ها ممکن است برای سوختگی‌های سطحی (درجه اول) پوست، مانند آفتاب سوختگی بسیار مفید باشند.

اجزای ضد التهاب کره شیا ممکن است قرمزی و تورم را در پوست آسیب‌دیده کاهش دهد. ترکیبات اسید چرب آن نیز ممکن است با حفظ رطوبت در طول فرآیند بهبود، درد پوست را تسکین دهد.

۱۷. تسکین نیش حشرات با شی باتر

کره شی به طور سنتی برای تسکین نیش زنبور عسل و نیش سایر حشرات موذی نیز مورد استفاده عموم مردم بوده است.

۱۸. شی باتر و بهبود زخم‌ها

علاوه بر کاهش التهاب زمینه‌ای، کره شیا همچنین با بازسازی بافتی که برای درمان زخم ها ضروری است، در ارتباط است.

اسیدهای چرب محافظ آن همچنین ممکن است به محافظت از زخم‌ها در برابر محرک‌های محیطی در طول فرآیند بهبود زخم نیز کمک نمایند.

۱۹. تسکین درد آرتریت و فواید شی باتر

همان‌طور که می‌دانید آرتریت در اثر التهاب زمینه‌ای در مفاصل ایجاد می‌شود. یک مطالعه حیوانی بر روی کنسانتره روغن شیا نشان می‌دهد که شی باتر می‌تواند به کاهش التهاب ناشی از آرتریت کمک کند و در عین حال از مفاصل در برابر آسیب بیشتر محافظت کند.

۲۰. تسکین درد عضلانی و شی باتر

تسکین درد عضلانی و شی باتر

عضلاتی که بیش از حد کشیده شده‌اند می‌توانند تحت تاثیر التهاب و سفتی قرار بگیرند زیرا بدن شما بافت عضلانی را ترمیم می‌کند. کره شیا ممکن است به تسکین درد عضلات کمک کند.

۲۱. رفع احتقان با شی باتر

هنگامی که شی باتر در قطره‌های بینی استفاده می شود، کره شی ممکن است التهاب مجرای بینی را کاهش دهد.

همچنین می‌تواند به کاهش آسیب مخاطی که اغلب منجر به احتقان بینی می‌شود کمک کند. جالب است بدانید که این اثرات می تواند در هنگام مواجهه و مقابله با آلرژی، سینوزیت یا سرماخوردگی مفید باشد.

از اینکه در این مقاله از مجله اویور همراه ما بودید، متشکریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *