فواید نور خورشید را می‌شناسید – ۱۴ مورد از فواید نور خورشید + عمر بیشتر با آفتاب‌گیری

آفتاب گرفتن و فواید نور خورشید

فواید نور خورشید برای سلامتی را می‌شناسید؟ با این قسمت از مجله اویور همراه ما شوید تا با برخی از این فواید آشنا شوید.

بسیاری از افراد فقط نور خورشید را برای پوست خود مضر می‌دانند. ممکن است که نور خورشید مضراتی برای سلامتی ما داشته باشد اما همانطور که همه ما می‌دانیم تفاوت در میزان قرار گرفتن در معرض این نور است.

همه ما می دانیم که نور خورشید برای گذران زندگی بسیار ضروری است. نور خورشید باعث رشد گیاهان و محصولات شده و البته همه ما را گرم نگه می‌دارد.

از سوی دیگر، همچنین به ما آموزش داده شده است که قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می‌تواند باعث سرطان پوست شود.

با این حال، آیا می دانستید که نور خورشید فواید بسیاری برای سلامتی نیز دارد؟ بنابراین، در حالی که محافظت از خود در برابر قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید امری ضروری است، اما به راحتی می‌توانید فواید نور خورشید را از مضرات آن برای خود بیشتر نمایید اما چگونه؟!

بسیاری از افراد می‌پرسند که برای بهره بردن از فواید نور خورشید برای سلامتی “به اندازه کافی” چه میزان است؟

اما پاسخ این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما به طور کلی، کارشناسان می‌گویند ۵ دقیقه تا ۳۰ دقیقه در روز برای دریافت برخی از فواید قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون آسیب رساندن به آن کافی است.

اگرچه شما از کرم‌های ضد آفتاب و لیپ بالم های ضد آفتاب استفاده می‌نمایید، می‌توانید مدت زمان بیشتری را بیرون از منزل خود در مقابل نور خورشید بمانید.

اما در نظر داشته باشید که برای تعیین اینکه چه چیزی برای شما بهتر است، باید حتما با متخصص سلامت خود مشورت نمایید. بیایید برخی از فواید نور خورشید برای سلامتی هر چه بهتر را بررسی کنیم:

۱. بهبود خواب و فواید نور خورشید

بهبود خواب و فواید نور خورشید

جالب است بدانید که تحقیقات ثابت کرده که گذراندن یک ساعت در نور صبح، کیفیت خواب شما را تا حد قابل قبولی بهبود می‌بخشد.

دلیل این موضوع این است که نور خورشید به بدن شما می‌گوید که چه زمانی سطح ملاتونین را افزایش یا کاهش دهد. بنابراین، هرچه بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید، زمانی که زمان خواب فرا می‌رسد، ملاتونین بیشتری تولید می‌شود.

۲. کاهش استرس با نور خورشید

یکی دیگر از فواید نورخورشید، کاهش سطح استرس در افراد است. ملاتونین علاوه بر کمک به خوابیدن، به کاهش سطح استرس شما نیز کمک شایانی می‌کند.

بعلاوه، از آنجایی که معمولاً زمانی که بیرون هستید، یک کار فیزیکی انجام می‌دهید، ورزش اضافی می‌تواند به شما کمک کند استرس را درون خود از بین ببرید.

۳. تقویت استخوان ها و فواید نور خورشید

شاید از خود بپرسید این موضوع چگونه رخ می‌دهد؟ ویتامین D موجود در نور خورشید به حفظ سطح کلسیم کمک می‌کند که منجر به تقویت استخوان ها می شود.

بهترین راه برای دریافت ویتامین D این است که وقت خود را در بیرون از خانه بگذرانیم زیرا بدن ما زمانی که زیر نور خورشید هستیم آن را تولید می‌کند.

لازم است بدانید که اگر شما پوست روشنی دارید، ۱۵ دقیقه در روز برای گرفتن در معرض نور خورشید کافی است.

۴. کاهش وزن با نور خورشید

فواید نور خورشید و کاهش وزن

کاهش وزن از دیگر فواید نور خورشید برای افراد محسوب می‌شود. به گفته کارشناسان، گذراندن تقریباً ۳۰ دقیقه زیر نور خورشید بین ساعت ۸ صبح تا ظهر به کاهش وزن در افراد کمک شایانی می‌کند.

البته ممکن است عوامل دیگری نیز در این موضوع دخیل باشند، اما به نظر می‌رسد بین قرار گرفتن در معرض آفتاب صبحگاهی و کاهش وزن همبستگی جالبی وجود دارد.

۵. تقویت ایمنی و فواید نور خورشید

یکی دیگر از مواردی که وجود ویتامین D برای آن ضروری است، تقویت سیستم ایمنی بدن است. اگر سیستم ایمنی شما سالم باشد، می‌توانید به طور طبیعی با بیماری‌ها و عفونت‌ها، برخی از انواع سرطان مبارزه کنید و حتی به بهبودی پس از جراحی خود نیز کمک کنید.

۶. بهبود سلامت روان با تابش نور خورشید

همان‌طور که می‌دانید سلامت روان برای سلامت کلی همه ما موضوعی بسیار حیاتی است و شواهد علمی وجود دارد که گذراندن وقت در آفتاب سلامت روان شما را بهبود می بخشد.

این به این دلیل است که قرار گرفتن در معرض نور طبیعی باعث افزایش تولید سروتونین در بدن شما می‌شود که شما را در طول روز آرام، متمرکز و شاد نگه می‌دارد.

۷. سطوح بالای انرژی و فواید نور خورشید

تا اینجای مقاله همه ما متوجه شدیم که قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث بهبود سطح سروتونین می‌شود که خلق و خو و تمرکز را تا حد بسیار بالایی افزایش می‌دهد.

اگر خلق و خوی خوبی دارید، سطح انرژی شما بالاتر است، که به این معنی است که بهره‌وری بیشتری دارید. وقتی در معرض نور خورشید قرار نگیرید، سطح سروتونین شما کاهش یافته، که به این معنی است که انرژی و خلق و خوی شما کاهش می‌یابد.

۸. بهبود عملکرد مغز با نور خورشید

ویتامین D همچنین با عملکرد مغز مرتبط است. یک مطالعه نشان داد که بیمارانی که عملکرد مغزی بسیار پایینی داشتند سطح ویتامین D پایینی نیز داشته‌اند. با این حال، هنگامی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید، رشد سلول های عصبی در هیپوکامپ، که ناحیه‌ای از مغز مسئول ایجاد، سازماندهی و ذخیره خاطرات است، افزایش می‌ابد.

۹. بهبود شرایط پوست بدن و نور خورشید

تحقیقات می‌گوید قرار گرفتن در معرض نور خورشید به درمان بیماری های پوستی مانند اگزما، آکنه، پسوریازیس و یرقان کمک می‌کند. این به این دلیل است که نور خورشید باعث آزاد شدن ترکیبی می‌شود که التهاب را از بین می برد. تقویت‌کننده ویتامین D همچنین به بهبود سیستم ایمنی بدن شما کمک نموده که به کند کردن پیشرفت بیماری‌های پوستی کمک فراوانی می‌کند.

۱۰ بهبود سلامت چشم با فواید نور خورشید

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که قرار گرفتن در معرض آفتاب متوسط، به‌ویژه در نوجوانی و جوانی، می‌تواند به کاهش احتمال نزدیک‌بینی شما کمک کند.

۱۱. کاهش فشار خون و فواید آفتاب

فواید نور خورشید

یک مطالعه نشان داد که وقتی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید، بدن شما به طور طبیعی اکسید نیتریک را آزاد می‌کند، یک ترکیب طبیعی است که به کاهش فشار خون شما کمک می‌کند.

این نکته بسیار حائز اهمیت است زیرا در آن زمان اعتقاد بر این بود که تنها مزیت سلامتی قرار گرفتن در معرض نور خورشید افزایش تولید ویتامین D است.

۱۲. کاهش التهاب بدن با قرار گرفتن در معرض آفتاب

همانطور که بارها گفته‌ایم، یکی از فواید نور خورشید افزایش ویتامین D است که برای بسیاری از عملکردهای بدن ما از جمله سیستم ایمنی بدن ما بسیار ضروری است.

سیستم ایمنی به راحتی می‌تواند یک ضد التهاب قوی باشد. بنابراین، برای افزایش طبیعی ویتامین D، مدتی را زیر نور خورشید بگذرانید.

۱۳. نور خورشید خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد

دانشمندان وقوع سرطان های مختلف را بررسی کرده و آن‌ها را بر اساس اینکه آیا مردم آن منطقه در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند یا نه، مقایسه کرده اند.

این مطالعه نشان داد کسانی که در عرض های جغرافیایی جنوبی با قرار گرفتن بیشتر در معرض نور خورشید زندگی می‌کردند، نسبت به کسانی که در عرض جغرافیایی شمالی با قرار گرفتن کمتر در معرض نور خورشید زندگی می کردند، کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان بودند.

۱۴. زندگی طولانی تر و فواید نور خورشید

یک مطالعه نشان داد که افرادی که زمان بیشتری را زیر نور خورشید می‌گذرانند، به طور متوسط بین ۶ ماه تا ۲ سال بیشتر از کسانی که زمان زیادی را در بیرون از خانه سپری نمی‌کنند، زندگی می‌کنند.

با این حال، برای تایید این ایده نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه وجود دارد.

از اینکه ما را در این مقاله از مجله اویور با موضوع فواید نور خورشید برای سلامتی انسان همراهی نمودید سپاس‌گزاریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *