روغن آرگان چیست؟ — ۱۰ مورد از فواید روغن آرگان + خاصیت آنتی اکسیدانی

فواید روغن آرگان چیست؟ روغن آرگان از کجا می‌آید؟ روغن آرگان اصل چه روغنی است؟ امروز با مجله اویور همراه شوید تا سوالات احتمالی شما درباره فواید روغن آرگان را پاسخ دهیم. در ابتدا لازم است بدانید که این روغن برای مدت‌ها و حتی قرن‌ها یکی از مواد اصلی آشپزی در کشور مراکش بوده است. این روغن در کنار طعم لطیف و آجیلی خود حاوی طیف گسترده‌ای از فواید در راستای سلامتی انسان است.
روغن آرگان

همان‌طور که می‌دانید این روغن از هسته میوه درخت آرگان به وجود می‌آید. جالب است بدانید، اگر چه این روغن مفید در تمامی جهان برای مواردی از قبیل آشپزی، آرایشی و بهداشتی و مصارف دارویی استفاده می‌شود، اما این گیاه ریشه در کشور مراکش داشته و بومی این کشور محسوب می‌شود.

در این مقاله از مجله اویور قصد داریم شما را با ۱۲ مورد از فواید روغن آرگان آشنا کنیم. این فواید عبارتند از:

۱. فواید روغن و مواد مغذی درون روغن آرگان

فواید روغن و مواد مغذی درون روغن آرگان

 

این روغن از اسیدهای چرب و انواع ترکیبات فنلی تشکیل شده که بیشتر محتوای چربی آن از اسید اولئیک و لینولئیک درون آن نشات می‌گیرد.

به طور تقریبی حدود ۲۹ تا ۳۶ درصد از اسیدهای چرب روغن آرگان شامل اسید لینولئیک (امگا ۶) است که این موضوع روغن آرگان را به منبع سرشار از این ماده مغذی ضروری تبدیل می‌کند. جالب است بدانید که اسید اولئیک که در روغن زیتون نیز وجود دارد، اسیدی غیر ضروری است اما می‌تواند تاثیر فوق العاده‌ای بر سلامت قلب در افراد بگذارد.

از سوی دیگر ویتامین E موجود در این روغن برای سلامت پوست، مو چشم‌ها بسیار مفید بوده و روغن آرگان را به منبع قابل اعتمادی از آنتی اکسیدان تبدیل کرده‌است.

۲. خواص آنتی اکسیدانی روغن آرگان

خواص آنتی اکسیدانی روغن آرگان

همان‌طور که عنوان شد روغن آرگان دارای ترکیبات فنولی مختلف است. این موضوع این روغن را به آنتی‌اکسیدان بسیار قوی تبدیل می‌کند. لازم است بدانید که خواص ضد التهابی روغن آرگان نیز از این موضوع نشات گرفته است.

این روغن منبع قوی از ویتامین E و یا همان توکوفرول محسوب می‌شود. توکوفرول یک ویتامین محلول در چربی است که برای خنثی کردن و کاهش دادن اثرات بد رادیکال‌های آزاد بسیار مفید است. برخی تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که می‌توان از فواید روغن آرگان برای کاهش التهاب از طریق استفاده مستقیم آن برروی پوست نیز بهره‌‌مند شد.

۳. تقویت سلامت قلب با استفاده از روغن آرگان

همان‌طور که در ابتدای مقاله مطرح کردیم این روغن منبعی بسیار غنی از اسید اولئیک محسوب می‌شود. جالب است بدانید که اسید اولئیک در سایز مواد غذایی و مغذی نظیر آووکادو و روغن زیتون نیز وجود دارد و در اکثر مواقع دارای اثرات محافظتی برای قلب است.

در یک تحقیق موردی بر روی خطر بیماری قلبی در ۴۰ فرد سالم، افرادی که روزانه ۱۵ گرم روغن آرگان به مدت ۳۰ روز متوالی مصرف کردند، به ترتیب ۱۶% و ۲۰% کاهش در سطوح “بد” LDL و تری‌گلیسیرید را تجربه کردند.

اگرچه این تحقیقات و نتایج آن‌ها برای آینده انسان‌ها بسیار امیدوارکننده هستند، اما برای درک صحیح از این موضوع که چگونه این روغن از سلامت قلب در انسان حمایت کند، نیاز به مطالعات بیشتری در طول زمان است.

۴. فواید روغن آرگان برای دیابت

فواید روغن آرگان برای دیابت

جالب است بدانید که برخی از تحقیقات که عموما بر روی حیوانات انجام شده، نشان داده است که این روغن می‌تواند به پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت کمک شایانی نماید.

در دو مطالعه استفاده از این روغن منجر باعث کاهش قند خون و نشادن دادن مقاومت به انسولین در موش‌های مورد آزمایش شده است که آن‌ها از رژیم غذایی با قند بالا در کنار روغن آرگان تغذیه می‌شدند. اکثر این مطالعات فواید ضد دیابتی روغن آرگان را به محتوای آنتی اکسیدانی آن نسبت دادند.

۵. خواص ضد سرطانی روغن آرگان

این روغن به‌راحتی می‌تواند رشد و تولیدمثل سلول‌های سرطانی در بدن را کنترل و در نهایت مختل کند. یک مطالعه موردی که ترکیبات پلی فنلی موجود در این روغن را برای سلول‌های سرطانی پروستات بررسی می‌کند، نشان می‌دهد که این عصاره، به‌راحتی رشد سلول‌های سرطانی را تا ۵۰ درصد در مقایسه با گروه کنترل مهار می‌کند.

در مطالعه‌ای دیگر نیز گزارش شده است، با ترکیب نمودن این روغن و ویتامین E با درجه دارویی مشخص، نرخ مرگ سلولی را در برخی سرطان‌ها از قبیل سرطان سینه و روده بزرگ افزایش می‌دهد.

۶. کاهش علائم پیری پوست و فواید روغن آرگان

کاهش علائم پیری پوست و فواید روغن آرگان

روغن مذکور به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی باعث کاهش استرس اکسیداتیو و به دنبال آن کاهش التهاب در بدن انسان می‌شود. همانطور که می‌دانید رادیکال‌های آزاد نقشی اساسی در پیری و چروکیدگی پوست انسان در طول زمان دارند.

خاصیت آنتی اکسیدانی روغن آگان باعث کنترل و کاهش رادیکال‌های آزاد در بدن انسان شده و از این طریق به کاهش علائم پیری پوست کمک می‌نماید.

این موضوع روغن آرگان را به یک معجزه برای سلامتی پوست افراد تبدیل کرده است.

۷. درمان بیماری‌های پوستی با استفاده از روغن آرگان

این روغن برای چندین قرن به عنوان یک درمان خانگی معجزه آسا برای درمان بیماری‌های التهابی پوست شناخته می‌شود.

جالب است بدانید با اینکه همچنان هیچ گونه شواهد علمی از توانایی این روغن در درمان عفونت‌های خاص پوست حمایت نمی‌کند، اما اکثر افراد همچنان درمان بیماری‌های پوستی را یکی از فواید این روغن می‌دانند.

البته باید توجه داشت که تحقیقات فعلی وجود چندین ترکیب آنتی اکسیدانی قوی در روغن آرگان را گزارش می‌دهد. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که این روغن بافت پوست را نیز درمان کند.

۸. بهبودی زخم‌ها با روغن آرگان

جالب است بدانید که این احتمال وجود دارد که این روغن بتواند روند بهبود زخم را تسریع کند. این موضوع از مطالعات علمی انجام شده بر روی موش‌ها عنوان شده است و قطعیتی ندارد، اما نتیجه این تحقیقات اولیه نشان دهنده نقش احتمالی این روغن در بهبود زخم و ترمیم بافت است.

۹. مرطوب‌کنندگی پوست و مو از طریق روغن آرگان

مرطوب‌کنندگی پوست و مو از طریق روغن آرگان

همان‌گونه که عنوان کردیم بیشتر محتوای چربی این روغن مفید از اسیدهای اولئیک و لینولئیک تشکیل می‌شود، این اسیدها مواد مغذی بسیارحیاتی برای حفظ سلامت پوست و مو محسوب می‌شوند. جالب است بدانید به دلیل داشتن این خواص روغن آرگان اغلب به طور مستقیم به پوست و مو تزریق می‌شود.

۱۰. درمان آکنه با روغن آرگان

برخی منابع پزشکی این روغن را به عنوان یک درمان بسیار مفید برای آکنه می‌شناسند، اگرچه هیچ تحقیق علمی دقیقی این ادعا را تایید نمی‌کند. اما گفته می شود، ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در روغن مذکور باعث کاهش قرمزی و تحریکات پوست ناشی از آکنه می‌شود.

از سوی دیگر این روغن همچنین می‌تواند به هیدراتاسیون پوست کمک شایانی کند، که این موضوع برای پیشگیری از آکنه بسیار حائز اهمیت است.

اگر شما با خشکی پوست یا حساسیت پوستی دست و پنجه نرم می‌کنید، روغن آرگان ممکن است راه حلی مناسب برای شما محسوب شود. با این حال، اگر آکنه شما توسط هورمون ها ایجاد شده باشد، روغن آرگان احتمالا تاثیر قابل توجهی نخواهد داشت.

در این مقاله از مجله اویور شما با برخی از فواید روغن آرگان به صورت کلی آشنا شدید، با ما در این مجله همراه شوید تا شما را به هر آنچه لازم است درباره روغن آرگان بدانید، برسانیم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *