علت اصلی بوی بد بدن – آشنایی با ۵ علت اصلی بوی بد بدن + غدد آپوکرین

علت اصلی بوی بد بدن

علت اصلی بوی بد بدن به عوامل گوناگونی وابسته است. در این مقاله از مجله اویور قصد داریم شما را با ۵ علت بوی بد بدن آشنا نماییم.

در حالی که بسیاری از ما نسبت به بوی بدن احساس خجالت و خودآگاهی می‌کنیم، این یک فرآیند فیزیولوژیکی طبیعی و یک واقعیت زندگی است.

اما اگر بوی بد یا زننده بدن شما را مجبور کرده است که یک بار به دنبال مام، اسپری بدن و یا قوطی دئودورانت خود بگردید، ایده خوبی است که بیشتر در مورد دلیل اصلی بوی بدن جستجو کنید.

در نظر داشته باشید که استفاده از اسپری های خوشبوکننده بدن در صورتی که از اسانس های خالص و اصل استفاده کرده باشند تا حدی مناسب است و نباید به دید یک راه حل به آن نگاه نمود.

از واکنش های ساده بیولوژیکی یا شیمیایی و عوامل محیطی گرفته تا یک مشکل اساسی سلامتی، موارد زیادی وجود دارد که باعث “برومهیدروزیس” می‌شود و باعث بوی بد مردم می‌شود.

علت اصلی بوی بد بدن

۵ دلیل اصلی بوی بد بدن

۱. عرق و باکتری از علت اصلی بوی بد بدن

همه ما می‌دانیم که ارتباطی نزدیکی بین عرق و علت اصلی بوی بد بدن وجود دارد. در ابتدا لازم است بدانید که بدن شما دو نوع غده عرق دارد:

– غدد اکرین: ترشحات غدد اکرین که در سرتاسر بدن یافت می‌شوند، بیشتر از نمک، آب و بی بو هستند و برای تنظیم دما و خنک کردن پوست در هنگام گرم شدن بیش از حد استفاده می‌شوند.

– غدد آپوکرین: از طرف دیگر، این غدد در نزدیکی فولیکول‌های مو در پوست سر، اندام تناسلی و زیر بغل شما متمرکز شده و عرق غلیظ و چسبناکی از پروتئین‌ها و لیپیدها تولید می‌کنند.

وقتی باکتری‌های روی سطح پوست با عرق آپوکرین تماس پیدا می‌کنند، از آن تغذیه کرده و رشد می‌کنند. این برخورد همچنین باعث واکنش‌های شیمیایی با بوی مشخص می‌شوند که در نتیجه بوی بدن ما به وجود می‌آید.

غدد آپوکرین زمانی که ما بیش از حد گرم می‌شویم، ورزش می‌کنیم یا احساس استرس یا اضطراب می‌کنیم تحریک می‌شوند، به همین دلیل است که معمولاً در این شرایط متوجه بوی بدن می‌شویم.

اقدامات بهداشتی مداوم و شستن منظم خود، به ویژه تمرکز بر مناطق دارای غدد آپوکرین، می‌تواند بوی بد بدن را کنترل کند. اتفاقاً غدد عرق آپوکرین فقط در دوران بلوغ رشد می‌کنند و شاید به همین دلیل است که کودکان معمولاً بوی بدن ندارند.

۲. ریشه ژنتیکی و علت اصلی بوی بد بدن

آیا می‌دانید که ساختار ژنتیکی شما نیز بر علت اصلی بوی بد بدن تأثیر می‌گذارد؟

در واقع، یک تغییر کوچک در ژنی به نام ABCC11 که در افراد ژاپنی، چینی و کره‌ای یافت می‌شود، با کاهش بوی زیر بغل و همچنین خشکی موم گوش مرتبط است.

خوشایند یا ناخوشایند باشد یک مطالعه نشان داد که بسته به تغییرات در یک ژن، افراد استروئیدهای مبتنی بر عرق مرتبط با هورمون مردانه تستوسترون را به عنوان بوی بسیار ناخوشایند یا شیرین مانند وانیل ارزیابی کردند.

در همین حال، برخی از افراد با تنوع نادر این ژن به هیچ وجه قادر به بوییدن استروئیدها نبودند.

۳. داشتن اضافه وزن و علت اصلی بوی بد بدن

داشتن اضافه وزن و علت اصلی بوی بد بدن

اضافه وزن همواره به عنوان یک علت اصلی بوی بد بدن شناخته می‌شود. اما چرا؟ داشتن اضافه وزن به راحتی ممکن است بوی بدن را تا حد زیادی بدتر کند. این به تلاش اضافی مورد نیاز برای انجام همه وظایف و افزایش تعریق نسبت داده می‌شود.

عرق همچنین ممکن است در چین‌های پوستی که هوای کافی دریافت نمی‌کنند گیر کرده و به باکتری‌ها فرصت رشد و شکوفایی، تجزیه عرق و ایجاد بوی بد بدن را بدهد.

۴. تعرق مفرط در افراد

هایپرهیدروزیس یک وضعیت پزشکی است که با تعریق بیش از حد مشخص می‌شود. به نظر می‌رسد که این امر ناشی از فعالیت بیش از حد غدد عرق باشد.

سایر شرایط پزشکی مانند اضطراب، آکرومگالی، سرطان، سندرم کارسینوئید، تیروئید پرکار و غیره نیز می‌توانند باعث تعریق بیش از حد در افراد شوند و از آنجایی که عرق اساسا سوخت باکتری‌های مولد بوی بدن است، تعریق بیشتر می‌تواند به معنای شانس بیشتری برای بوی بدن باشد.

اگرچه عرق تولید شده در هیپرهیدروزیس از غدد اکرین است و نباید بو داشته باشد، مرطوب شدن پوست به دلیل تعریق ممکن است تخریب کراتین یا پروتئین در پوست را برای باکتری‌ها آسان تر کند و منجر به بوی بدن شود.

۵. استرس و علت اصلی بوی بد بدن

علت اصلی بوی بد بدن

استرس به راحتی می‌تواند باعث ایجاد تعریق در شما بشود. جالب است بدانید که تعریق آپوکرین به عنوان پاسخی به اضطراب، استرس یا درد رخ می‌دهد و ممکن است منجر به ایجاد بوی بدن شود.

از اینکه ما را در این مقاله از مجله اویور با موضوع علت اصلی بوی بد بدن همراهی نمودید، بسیار سپاسگزاریم و امیدواریم مطالب مجله اویور برای بهداشت و سلامت شما مفید باشد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *