دلیل خارش پوست سر چیست؟ — ۱۰ دلیل خارش پوست سر خود را بشناسید؟!

دلیل خارش پوست سر دغدغه‌ای است که در برخی مواقع می‌توان بسیار ساده از کنار آن گذشت و در برخی مواقع نشانه یک بیماری و عارضه بسیار خطرناک است.

شاید به همین دلیل است که ما قصد داریم در این مقاله از مجله اویور به بررسی ۱۰ دلیل خارش پوست سر بپردازیم پس ما را در این مقاله بسیار جذاب همراهی کنید.

همه ما احتمالا حداقل یکبار به طور جدی به این عارضه دچار شدیم و آن را به خوبی به یاد داریم. چرا که وقتی پوست سر خارش می‌کند، فکر کردن به هر چیز دیگری را برای افراد بسیار دشوار است.

با گذشت زمان و برطرف نشدن آن ممکن است احساس کنید که این خارش هرگز متوقف نمی‌شود، اما تسکین آن ممکن است.

اما بهتر است بدانید شروع فرآیند خلاص شدن از آن با یافتن علت خارش پوست سر شروع می‌شود. در ادامه شما را با ۱۰ دلیل خارش پوست سر بیش‌از‌پیش آشنا می‌نماییم:

۱. شوره سر و دلیل خارش پوست سر

دلیل خارش پوست سر

جالب است بدانید که اگر شما علائمی نظیر خشکی پوست سر همراه با خارش و یا پوسته پوسته شدن پوست سر بر روی مو یا لباس خود مشاهده می‌کنید، ممکن است به عارضه شوره سر دچار شده باشید.

به جرات می‌توان گفت که یکی از دلایل اصلی خارش پوست سر ابتلا به عارضه شوره است.

۲. واکنش به یک محصول مراقبت از مو و خارش پوست سر

دلیل خارش پوست سر

خارش، خشکی و پوسته پوسته شدن پوست سر می‌تواند به شما بگوید که شما به خوبی موی سر خود را پس از شست و شو با شامپو آبکشی نمی‌کنید.

لازم است بدانید که باقی گذاشتن شامپو بر روی پوست سر و لابه‌لای موها به راحتی می‌تواند باعث تحریک پوست سر شما بشود.

اگر شما علائمی نظیر خارش پوست سر و همچنین بثورات پوستی دارید، ممکن است به شرایطی با نام علمی درماتیت تماسی آلرژیک نزدیک شده باشید.

این موضوع در بین افرادی که موهای خود را رنگ می‌کنند بسیار رایج است. جالب است بدانید که اغلب مقصر این واکنش آلرژیک ماده‌ای در رنگ مو به نام پارافنیلن دیامین (PPD) است که این ماده مخصوصا در رنگ موهای سیاه یافت می‌شود.
همچنین ممکن است به شامپو، نرم‌کننده یا سایر محصولاتی که با پوست سر شما به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم در تماس است، حساسیت داشته باشید. اگر اینطور باشد، احتمالاً روی پوست سر و هر پوست دیگری که محصول با آن تماس می‌گیرد، راش خارش‌دار خواهید داشت.

۳.کهیر زدن و دلیل خارش پوست سر

کهیر زدن و دلیل خارش پوست سر

کهیر یا همان برجستگی‌های قرمز روی پوست، برجسته و بسیار خارش‌دار هستند و به راحتی می‌توانند در هر نقطه از پوست، از جمله پوست سر ایجاد شوند.

جالب است بدانید که کهیر در عرض چند ساعت ظاهر شده و در عرض چند ساعت از بین می‌رود. اگر کهیر بیش از ۶ هفته بیاید و بعد از این مدت از بین برود، شما به اصطلاح با کهیر مزمن (طولانی مدت) مواجه شده‌اید.

۴. شپش سر و خارش پوستی

دلیل خارش پوست سر

لازم است بدانید که خارش پوست سر، شایع ترین علامت شپش سر است. اگر مشکوک هستید که شپش سر باعث خارش می‎شود، از کسی بخواهید که پوست سر و موهای شما را به دقت بررسی کند تا نشانه هایی از این حشرات ریز وجود داشته باشد.

۵. گال و علت خارش پوست سر

گال یکی از دلایل خارش پوست سر در افراد محسوب می‌شود. این عارضه توسط یک حشره کوچک به نام کنه، باعث خارش پوست در افراد می‌شود.

اگر این کنه‌ها در پوست سر شما نفوذ کنند، پوست سر شما می‎تواند به این موضوع واکنش نشان داده و باعث خارش در پوست سر شما بشوند.

خارش شایع‌ترین علامت گال است و می تواند آنقدر شدید باشد که شما را یک شب کامل بیدار نگه دارد.

۶. کرم حلقوی پوست سر و خارش آن

دلیل خارش پوست سر

در ابتدا لازم است بدانید که عارضه کرم حلقوی بر اثر تولید مثل یک کرم رخ نمی‌دهد بلکه این عارضه در اثر یک عفونت ناشی از یک قارچ بر روی پوست افراد است.

اگر دلیل خارش پوست سر شما کرم حلقوی باشد، احتمالا نشانه‌هایی از قبیل یک جوش قرمز و شدید خارش دار خواهید داشت.

۷. پسوریازیس و دلیل خارش پوست سر

حدود ۵۰ درصد از افرادی که پسوریازیس پلاکی دارند، در برخی مواقع شعله‌ور شدن پوست سر و خارش شدید آن را تجربه می‌کنند.

روی پوست سر آن‌ها، ممکن است نشانه‌هایی از قبیل وجود لکه های قرمز، اثرات ناشی از پوسته پوسته شدن شوره مانند، پوسته‌هایی به رنگ سفید نقره‌ای و پوست سر خشک داشته باشند.

پسوریازیس پوست سر اغلب با خارش همراه است و خارش آن از خفیف تا شدید بسته به شرایط فرد مبتلا متغیر است.

۸. درماتیت آتوپیک و دلیل خارش پوست سر

اگر نوعی اگزما به نام درماتیت آتوپیک (AD) دارید، می‌توانید قرمزی و پوسته پوسته شدن روی پوست سر خود داشته باشید. برخی افراد می‌گویند که پوست سرشان می‌سوزد و پوست سرشان اغلب خارش دارد.

۹. مشکل اعصاب و ارتباط آن با خارش پوست سر

دلیل خارش پوست سر

خارش شدید پوست سر بدون علائم بثورات یا واکنش پوستی دیگر می‌تواند نشانه‌ای از مشکل عصبی در فرد باشد.

پزشک شما ممکن است بگوید شما نوروپاتی (neu-rop-ah-thie) دارید. در حقیقت این اصطلاح پزشکی را برای مشکلات ایجاد شده در امتداد عصب به دلیل آسیب، بیماری یا ناهنجاری در عملکرد عصب به کار می برند.

۱۰.سرطان پوست و دلیل خارش پوست سر

اگر سرطان پوست روی پوست سر شما ایجاد شود، ممکن است خارش داشته باشد.

شاید بهتر است در هنگامی که خارش پوست سر شما طولانی شد، سریعا به پزشک خود مراجعه کنید تا دلیل خارش پوست سر شما اگر سرطان پوست بود هر چه سریع تر آن را درمان نمایید.

از اینکه با ما در این مقاله از مجله اویور همراه بودید سپاس‌گزاریم.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *